måndag 26 mars 2012

65 dagar kvar..

..och dags för glukosbelastning imorrn. *blä*
Det är riktigt vidrigt, 2 dl glukos(typ 2 dl sirap) ska drickas inom 5 min och man får inte spy. Inte det lättaste ska jag säga. Första klunken brukar gå hyfsat, sen kommer kräkreflexerna på löpande band för att sen följas av ett enormt illamående. Usch, ser verkligen inte fram emot det.

Ser däremot fram emot massagen jag har inbokad kl. 19.30 imorrn. Är nu fjärde veckan i rad som jag unnat mig massage. Så skönt!

På onsdag ska lillskrutt på 1års kontroll. Tror det är både läkarbesök och vaccination som gäller. Hoppas hon har gått upp i vikt ordentligt. Sist hade hon varit sjuk och gått ner i vikt. Hon har visserligen haft både hosta, snorighet och magsjuka sen förra gången, men nu äter hon bra igen varje fall. Ska även bli kul att se om hon växt något på längden. Brukar ta ett skutt ungefär var annan månad. Före Frejas 1års koll så ska vi även på MVC. Vet inte vad vi ska göra, men gissar att det blir till att lyssna på hjärtat och väga o så +att diskutera svaret på glukosbelastningen.

På torsdag kväll ska jag förhoppningsvis iväg på Me&I-party hos Maria i mammagruppen. Hoppas bara att Freja får följa med för Peter ska visst till Ume och jobba.

Måste även ta tag i att skriva förlossningsbrevet. Svårare den här gången. Kommer nog inte skriva alla "självklara" saker som sist, utan mer koncentrera mig på hur jag vill ha det. Att jag vill undvika all bedövning som påverkar mig centralt och som gör mig "borta". Att jag vill vara delaktig och med under förlossningen, att jag helst vill klara mig med TENS, akupunktur och framför allt att jag vill vara uppe och gå och röra mig. Undvika lustgas in i det sista och gärna att de sänker den om de märker att jag blir för fokuserad på andningen (och då samtidigt omedveten om vad som händer runt om kring). Det var hemskt sist att ta all smärta(utan bedövning) liggandes still i sängen och inte få vara uppe och gå. Har lite jag behöver fundera igenom först innan jag skriver, men känns inte som att jag vill ta tag i det riktigt. För om allt är klart(typ förlossningsbrev skrivet, Frejas väska packad, BB väska packad osv), så känns det som att jag jinxar och att bebis får "tillåtelse" att komma tidigare. Jag längtar ju massor, men vill åtminstone nå v.37 den här gången.

Nästa vecka ska vi dessutom på tillväxtultraljud.. Funderar på om vi trots allt ska tjuvkika och se vad det blir för nåt eller om vi ska låta blir. Är ju ändå rätt kort tid kvar och har vi inte vetat så här länge , så känns det lite som att det kan vara. Men samtidigt så vill jag ju veta, är ju nyfiken. Vi har ju försökt tjuvkika 2 ggr men det har inte gått att se p g a att bebis trycker rumpan mot livmoderväggen. Vi får se hur vi gör :)


1 kommentar: