lördag 22 januari 2011

Brio Happy eller Kronan?

Idag har jag och Peter varit och kikat på barnvagnar. Det gick väl sådär. Båda tycker att Brio Happy verkar bra. Jag gillar att den är så mjuk i fjädringen, den har ett fint gung i sig liksom. Samtidigt så blir det rätt dyrt när man räknar in tillbehören. Till exempel, chassi +sittdel +liggdel ca 7000 kr. Nu januari ut får man med en åkpåse (har iof redan åkpåse i dun så det är inget måste). Men sen så tillkommer myggnät och regnskydd till båda delarna (+ca 650 kr). Sen så måste man ju ha en skötväska (även om det inte är ett måste att köpa det där), men de kostar ju allt från några hundra till många hundra :P Sen vet jag inte om man dessutom kanske måste ha en fotsack..?

Hur som helst, jag gillar Kronan också. Det jag tvekar inför nu, är att jag inte riktigt minns hur gunget var på den. Känns som att det är rätt viktigt att den inte är superstel i fjädringen. Fördelen med Kronan är annars att de har duovagnspaketet för 6495 kr, innehållande chassi, sittdel +fotsack, liggdel, åkpåse, skötväska, termosfodral, hjulskydd, myggnät, regnskydd (både till ligg och sittdel). Verkligen allt man behöver. Sen så har ju Kronan de där praktiska handtagen i framkanten på vagnen, +ringklocka, pump och stort solskydd.. och enligt mig är den dessutom snyggare +mindre än brion.

Så jäkla svårt. Har ju hela tiden varit inne på Kronan, men som sagt nu tvekar jag lite. Tycker det är lite jobbigt att de bara har butik i Täby, att man inte bara kan åka och klämma och känna på den när man vill (om man är glömsk som jag). Sen så funderar jag på hur det är om nåt skulle gå sönder. Hur fungerar det rent praktiskt med en Kronan. Hur snabbt kan man få upp reservdel? Måste vi skeppa ner vagnen till Täby? Måste ringa och kolla upp hur det brukar fungera. Inge kul att stå utan vagn om något skulle gå sönder. På det sättet så känns det bättre med att ta en Brio t.ex. som har återförsäljare i Umeå.


Vad skulle ni välja för nån?


Idag har vi även varit och provkört en ny passat. Funderar på att byta till en sån i maj. Nu har vi ju en Audi a4 quattro nånting en diesel från -08 som jag gillar skarpt (o kan tänka mig att ha kvar ett tag till). Passaten kändes på nåt sätt mycket sunkigare, men jag gillade ändå att den var stor och hade ett riktigt rymligt bagageutrymme. Saknar dock dragkrok på audin så det är definitivt nåt som vi ska ha på en ny bil (alltid bra att ha)..

Sen så har vi hjälpt en kompis kompis att flytta. Jag bar bara massa lätta saker, men ändå klagade alla på att jag inte skulle bära. Jag mår bra av att röra mig lite. Har mindre ont då än om jag har suttit still massor, så jag körde på, men med lätta saker. Fick faktiskt ett jättefint Mumin babygym som hon hade, som ett tack för hjälpen. Jättesnällt, det var superfint! Nu kommer vi ha två babygym, men vi har en stor lägenhet så det kan ju inte skada.

Ikväll så kommer alla bebisgrejer som vi skulle ha upp från Stockholm. Blir kul att visa Peter allt. Är bland annat 2 vaggor, en i trä som morfar har gjort (av en kökssoffa från mormors barndomshem) + en vagga som är som en stor korg som man spänner fast i ett underrede, så att det blir en vagga. Sen så kommer även massa bebis kläder, åkpåse, sängkläder, sovsäck till litet barn, babygym, babysitter, gåstol mm upp...

13 kommentarer:

  1. Som jag skrev tidigare i tråden så skulle jag välja en passat.. eller en audi a6:a.. inte en a4:a om man har barn. Tänk på att du vill ju ha fler barn.

    Vi har problem nu med att få in två bakåtvända åkande barn i bilen (och ändå har vi dom inte tätt, men Ebba ska sitta så bra länge till!) och har ändå en saab 9-5:a. Passaten är större inuti än a4:an å större bagage.. man behöver så stor bil som möjligt när man har barn ;-)

    SvaraRadera
  2. Vi har en Brio kombi happy, är supernöjd med den. Inget som jag saknar eller tycker är dåligt. Jag har för mig att fotsäck följer med sittdelen, det enda vi la till där var åkpåsen om jag inte snurrar nu. ;)

    Ja, lite måste du ju får röra på dig. Alla höll på och dalta med mig med men orkade jag inget så sa jag till. Man är ju inte helt off att vara gravid.

    Sv: Ja, nu har jag köpt ett clearblue test med + om man är gravid. Då bör jag inte kunna misstolka det. Ska göra det direkt på morgonen. :)

    SvaraRadera
  3. Vi hade Emmaljunga till vår dotter och den var jag inte nöjd med av flera anledningar. Till minstingen hade vi Brio och just nu drar vi Brio Race. Jag är så nöjd med Brio. Ha en trevlig söndag & Lycka till med valet i barnvagnsdjungeln.

    SvaraRadera
  4. Sv: Nä, ingen bebis. Både tråkigt och inte. Tråkigt för jag vill gärna ha fler barn och gärna tätt men skönt för nu hinner vi få ordning på ekonomin. :)

    Nä, precis! Man är inte handikappad för att man är gravid. Jag skottade snö t o m. Det var ju tvunget att göras. Bara man får ta det i sin egna takt så är det ju ok.

    Ja, kolla upp det. Hoppas det blir som du vill. Att hitta en bra vagn är inte det enklaste.

    SvaraRadera
  5. Sv: Haha, ja, Love är ju bara 5 månader och jag vill redan ha en till. Knasboll. ;) Jodå, jag hinner nog få dem tätt.

    Hoppas din förkylning går över snart. Jobbigt när man är gravid. Låter krångligt med CSN och kursen. Hoppas det går bra iaf!

    Jag verkar ha klarat mig, bara magen som strula ikväll. Får ta det lugnt med smöret på mackan.

    SvaraRadera
  6. Sv: Vad skönt, hoppas förkylningen snart är helt borta. Jo, bara jag som börjar bli stressad med vikten eftersom jag börjar jobba i juni igen. vill vara i form då. :D

    SvaraRadera
  7. Jag tittade också lite på Kronan förra gången. Vet du om Brio Happy har det där nya chassit som går att fälla ihop jättemkt? Försöker hålla utkik efter en rejäl vagn som klarar snön, men eftersom vi har hundar måste vi kunna fälla ihop den så den blir liten. Ingen lätt uppgift, verkar som man får välja antingen eller! :P

    SvaraRadera
  8. Sv: Nä, modell mage behöver jag inte ha. ;) men har kommit igång med situps nu så de verkar göra en del. :D

    SvaraRadera
  9. Hej tjejen! Nu har du inte bloggar på ett tag o då hinner naturligtvis jag bli lite orolig! Är allt ok? Kraam

    SvaraRadera
  10. Det är inte lätt med vagnar. Har ni varit och kollat på fler? Jo, vi bor också i norrland, så utbudet är inte det bästa... :/ Här i stan säljer de bara emmaljunga tror jag.

    SvaraRadera
  11. http://www.swekidz.se/
    Vi tittade på deras Focus vagn. Paket med allt, även bilbarnstol, ca 4000 kr. Står att de är från Umeå, vet du om de har nån butik där? Tänkte så vi kan kolla att det inte är skitdålig kvalité.

    SvaraRadera
  12. Nu har jag läst alla tester jag hittar, och ingen vagn verkar ju bra! :( Speciellt inte focus... Tur att vi har lång tid på oss så vi hinner tänka och känna. Har ni helt gett upp om brio vagnen eller?

    SvaraRadera
  13. Ja jag läste på Kronans hemsida att de fixat allt. Sen tror jag det stod i testet vad alla tänkt göra med felen som hittades? Mkt är ju småsaker som händer 1 på 100000, men ändå... Förstår att det börjar kännas bråttom för er, men snart hittar ni säkert en vagn som känns helt rätt för er! :)

    SvaraRadera