lördag 15 januari 2011

v.23+0

Idag gick jag in i vecka 24. Inte klokt vad tiden går fort. Insåg att jag bara om några veckor går in i tredje trimestern och faktiskt även räknas som höggravid. Känns jättekonstigt, har ju bara varit på 3 BM besök! Fast de kommer ju komma mer och mer frekvent nu mot slutet. BARA 17 veckor kvar nu. Låter ändå ganska mycket, men tiden går ju jättefort. Jag hinner inte med!

I onsdags var jag hos BM. Hade tid 08.30, men fick komma in 15 min tidigare. Vilket var tur, för då hann jag med 09.30 flyget ner till Sthlm. Peter missade tyvärr besöket då han glömt synka kalendern och på så sätt råkat dubbelboka bm besöket med ett möte på jobbet.

Hur som helst. Det gick bra hos barnmorskan. Har gått upp ca 2 kg sen inskrivningen (totalt 4kg sen innan graviditeten). SF måttet låg på 23 cm (vilket enligt bm gjorde att jag skulle hamna på övre delen av normalkurvan, eftersom 23 cm motsvarade v.25 och jag var i v.23). Samtidigt så sa hon att det var pga att bebisen låg tvärs över magen på diagonalen.

Urinprovet och blodsockret var bra och så även blodtrycket. Hb låg även detta besök på 136 g/L (har varit det på alla tre besök). Nästa gång tror jag dock att vi ska kolla järndepåerna. De var ju låga redan vid första besöket. Blir intressant och se om de ligger kvar på typ samma eller om de sjunkit (?).

Fick även lyssna på hjärtat, pulsen pendlade lite, men snittet låg på ca 150 slag/min.

Efter BM besöket åkte jag som sagt ner till Sthlm. Landade på Bromma och tog mig sedan till Täby för att kolla in Kronans barnvagnar. Tycker de verkar jättebra. Blev dock lite ledsen över att den gröna var slut. Kommer inte in förrän i slutet på mars och då i en annan mörkare grön nyans (har tyvärr inte sett den nya). Så nu tvekar jag över färgval. Även tänkt att jag ska hinna kolla lite på andra märken. Framförallt på emmaljunga och brio.

Åkte efter besöket på Kronan till Älvsjö för att åka hem till Linn. Där så passade vi på att snacka skit, baka jättegoda bullar och gott och framförallt lättgjort matbröd.

På torsdagen så kom tjejerna från jobbet förbi hos Linn. Åt god mat, fikade och snackade skit större delen av kvällen. Var riktigt trevligt. Saknade dock Sarah som rymt iväg till Thailand(=fusk). Hade varit kul att träffa henne också (+kika på magen).

På fredagen så for vi till jobbet. Kul att hälsa på en sväng, men trist att inte alla man ville hälsa på var där. Därefter for jag till Nykvarn och kikade in på mammas jobb. Sen blev det till att handla på ICA maxi. Passade på att köpa sena födelsedags presenter och julklappar till lillasyster. Blev en stor målarbok, glitterprincessans pysselbok, nån annan pysselbok, en tintin film (hon älskar tintin) och Antz filmen.

På kvällen blev det till att plocka upp massa kartonger från källarn. Gick igenom alla bebiskläder och plockade ihop 1 påse med stl. 50-56, 62-68, 68-74 och en med 80+ (dock inte supermycke större). Blev även en påse med lakan, sovsäck, filt, haklappar, första bebisleksakerna, nappflaskor mm och en påse med lite blandade storlekar (hittade lite mer sen). Packade ner allt detta +babysitter, gåstol och en gigantisk graviditetskudde i vaggan som morfar gjort till mig när jag var liten. Fick även plats med min och Peters julklapp (en barnmatsmixer) från mamma och Magnus. Har lite mer saker som behövs tas upp. Måste bara leta fram dem. Bland annat så är det barnvakt, babygym och amningspump som ska letas fram.

Idag har jag mest tagit det lugnt och lekt med lillasyster. Passade även på att baka blåbärsbullarna en gång till. De är ruskigt goda, tyvärr så blev de inte lika bra som när jag hjälpte LInn med dem. :) Glömde pensla dem innan ugnen och dessutom blev de lite väl söta. Var svårt att bedöma sockermängden och mängden fyllning, speciellt när lillasyster stod och åt av allt med en väldans fart.

Nu är det dags för middag, mamma har gjort schnitzlar (hur det nu stavas?).


Just det, glömde säga att när bebis sparkar nu så syns det väldigt tydligt på magen. Man ser en riktig utbuktning när den sparkar. Mysigt men samtidigt lite läskigt.

9 kommentarer:

  1. Vi såg en DVD screener med ovanligt bra kvalitet, men om man har högre krav så kanske man ska vänta 48 dagar.

    SvaraRadera
  2. Grattis! :) Nu är det inte så långt kvar.

    SvaraRadera
  3. Vad mkt du har hunnit med! Roligt att ni börjar närma er slutet! :)

    SvaraRadera
  4. Nej de verkar inte alls kunna ge några konkreta svar. Har du fått nåt svar om ditt ärende än? Hoppas de närmaste veckorna springer förbi! :D

    SvaraRadera
  5. Sv: Ja Stina var inne på min sida och ändrade inställningarna så jag måste också godkänna allt först. Förstår att du inte orkar bråka med dem, allt är så tjorvigt med dem. Pratade med dem idag igen och nu ändrade allt igen, så vet inte vad jag får för ersättning.

    SvaraRadera
  6. Ja men eller hur vill man veta om hon också tyckte att jag var trevlig eller bara knäpp som hoppade på henne och började babbla. Jag intalar mig att hon tyckte det :)
    Jag kan också tycka att det är roligt att häsla på folk, jag vill göra dom glada men dom blir nog mer rädda haha.
    Dom där bullarna lät riktigt goda!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att det går bra och fort framåt. :) Skönt att ha så mycket att ta hem, slipper du ju köpa allt nytt. Pengarna kommer rulla iväg ändå. ;)

    Jag kände mig som en alien ibland när Love låg i magen och sparkade och hade sig. Håller med om att det var otäckt ibland.

    SvaraRadera
  8. sv: Vad ska du bråka om då? :( Hoppas det går bra iallafall!

    SvaraRadera
  9. sv: Nej vad tråkigt! :( Tyvärr så är det ju så att det oftast missas någon detalj i informationen och det finns ju heller inte antecknat vad som har sagts.. :/ Hoppas verkligen att du vinner kriget och att du får rätt.. Inte alls kul att leva på FP med 180 kr/dag!

    SvaraRadera