söndag 9 januari 2011

Renoveringen & c-uppsats examination

Alltså, det här med renoveringen. Fy fan. Jag tycker det är kul, men nu börjar jag lessna lite. Igår och idag har vi hållt på att sätta upp golvlister i bebisrum och sovrum. Vi valde ett par lister i ek (fake ek, men det ser ut som ek varje fall) eftersom jag tycker vita lister är apfula. Sen tycker jag att damm o sånt syns mindre på trälister än vitmålade så det var oxå ett argument till att välja ek-färgade, speciellt eftersom vi har en väldigt hårande katt(=dammsuga 2 ggr om dagen, om dammet/katthåren inte ska synas).

Men vita lister är enkelt. Skruv/spikhål syns inte om man duttar lite färg på dem. Tyvärr är det inte lika enkelt med ek-lister. Valde därför att ha osynlig uppsättning, alternativen är då att limma (tokjobbigt att ta loss, risk att pajja gipsvägg om man t.ex ska tapetsera om) eller att använda clips. Vi tänkte köra på clips.

Införskaffade list+clips på K-rauta och började igår i bebisrummet. Resultatet blev inte speciellt bra, men det funkade. Idag började vi med sovrummet. Gjorde halva rummet och insåg sen att man inte ska behöva nöja sig med ett "knappt ok" resultat. Listerna var lite böjda(dels ut från väggen och dels upp från golvet), vilket gjorde att clipsen inte orkade hålla listen på plats. Detta gjorde att skarvarna syntes jättemycket +att det blev glipor mellan golv och list och mellan list och vägg.

Ringde K-rauta, som först menade på att vi måste gjort nåt fel, för ALLA listerna kunde ju inte vara sneda. Jag plockade ner alla lister vi satt på plats i både sovrum och bebisrum och tog med mig alltihop till k-rauta för att visa dem. Av 11 lister (á 2,5m), var det endast 3 st som inte var kapade eller gerade i ändarna. De kikade lite på dem och vi beskrev problemen och visade bild på hur det blev. Lyckades faktiskt få pengarna tillbaka för alla lister. Riktigt bra gjort av K-rauta tycker jag.

Problemet nu är ju att 1,5 dagar gick till spillo, men vi får väl fixa det om 1-2 helger. Lutar dock åt att limma listerna nu. Funkar inte med att spika/skruva på alla väggar (både gips o betongväggar i rummen). Men men, vi ska kolla upp vilka alternativ som finns.



Nu ska jag sova. Har examination av c-uppsatsen imorrn +opponering av klasskamraters uppsats. Hoppas att allt går bra. Orkar inte med nå dryga kompletteringar :) Så håll tummarna för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar