onsdag 5 januari 2011

Renovering

Renoveringen påbörjades i måndags. Vi skulle egentligen börjat med att lägga golv i blivande bebisrummet eftersom det redan är nytapetserat. Golvet vardock tvunget att acklimatisera sig i 48 timmar, så vi fick stuva om alla grejer och tömma vårt sovrum istället som skulle tapetseras om.

Så i måndags vid 7 for Peter och hans bror och hämtade parkettgolv till 3 rum medan jag sov en stund till. Sen så började jag skära alla tapetskarvar för att sedan spackla dem. Insåg att jag faktiskt tycker det är kul att spackla :) Jag måste vara sjuk, för det är ju sånt som alla hatar. Alla utom jag :) Insåg dessutom att jag var grym på det!

Efter det så for vi och kollade på tapeter på 3 olika ställen. Varken hittade några bra eller kunde komma överens. När vi är på 3:e stället så kommer vi på att vi inte kan ta vilka som helst heller, utan att det måste vara några de har i lager om vi ska kunna tapetsera på tisdagen. *suck* bara att åka hem och tänka över natten för att sedan göra ett nytt försök.

På tisdag morgon kl.09.00 befann vi oss på Nordsjö idé och design för att återigen kolla på tapeter. Hittade inga bra, bara några som de inte hade i lager. For därför till Happy homes och kollade där istället. Såg då att de hade samma tapet där, fast i LAGER. Så vi bestämde oss snabbt för att vi skulle ha den som fondvägg. Sen efter en stund så kom vi även överens om vilken tapet vi skulle ha på övriga väggar. :) Det blev 2 tapeter ut Eco Retro kollektionen.

Den här blev det som fond

På övriga väggar blev den en vit o nästan silver smårandig tapet.

For varje fall hem sen och började slipa väggarna. Det var sjukt jobbigt. Speciellt när man är gravid, instängd i ett varmt igentejpat rum samtidigt som man måste andas genom en mask. Det gick relativt snabbt varje fall, vi städade upp och torkade av alla väggar och sen käkade vi lunch. Efter lunch började jag tapetsera den randiga tapeten (alltså inte fondväggen) med Peter som hjälpreda. Gick bra och vi hann hela rummet förutom fondväggen innan kvällen.

I morse fortsatte jag med fondväggen. Gick över förväntan faktiskt. Var inte så knepigt som jag trodde med mönsterpassningen. Dock gjorde jag misstaget att kapa första våden vid sax-markeringen, vilket innebar att jag fick kapa varje ny våd på samma sätt (slöseri) + att nästan en hel våd på varje rulle blev över (ca 20 cm för kort). Aja, jag skyller på att instruktionen var otydlig. Dessutom var det inte hela världen då det ändå blev tapet över, även om det känns lite surt. Av gårdagens tapet fick jag t o m 2 hela rullar över, tur att man kan lämna tillbaka dem. :)
Efter att tapetseringen var klar så blev det lite snabbstädning, en snabbdusch och en snabblunch för att sedan sitta o plugga fram till 16-tiden. Vi förberedda massa inför opponeringen och examinationen av c-uppsatsen som är på måndag. Hoppas på att det går bra.

Efter skolarbetet så började vi att lägga golvet. Fy tusan vad det låter när man slår ihop det. Speciellt när man använder en vanlig hammare och inte en gummiklubba. Tror jag drar förbi claes ohlsson imorrn o köper en när de öppnar vid 12. Synd att de öppnar så sent bara. Hann inte så mycket dock, valde att sluta just innan 19-tiden, då det lät så förfärligt och grannarna har småbarn.

Tycker ändå att vi hunnit ganska mycket på 3 dagar. Nu är det bara parkettgolvet som ska läggas i sovrummet, på kontoret och i bebisrummet +lister i de rummen, som ska fixas den här veckan. Sen nån gång så blir det till att ta tag i hall och kök +ev. vardagsrum. Näe, nu ska jag gå och sova. Är skittrött. Har dessutom grym träningsvärk i låren efter tapetseringen. :) Kändes i benen redan igår, var helt slut i dem efter allt klivande upp och ner på stolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar