tisdag 8 februari 2011

Det här med namn..

Tycker det är skitsvårt. Vi försöker diskutera det ganska mycket, går väl sådär. Ett tag gillar man ett visst namn, men efter ett tag så kan det bli så att man inte gillar det alls längre. De namnen som vi gillar bäst, som vi faktiskt inte ändrat oss kring, är Freja och Felix.

Det är extra svårt eftersom vi inte vet vad det blir. Då måste man ju ha flera flicknamns alternativ och flera pojknamns alternativ. För det man är helt säker på innan kanske inte alls passar när bebis väl är ute. Flicknamnet, Freja är vi båda överens om (och vi har faktiskt inte ändrat oss kring det, tillskillnad från flera andra som kommer och går). Pojknamnet däremot, Felix är mer ett namn som jag tycker om och som jag tycker passar ihop, Felix och Freja liksom.

Flicknamn
Freja/Freya
Luna
Vendela
Ellen
Stella
Selma

Pojknamn
Felix
Elliot
Loke
Melker
Algot
Vidar
Kasper
Milo
Sigge


De kursiverade tvekar jag ändå kring, har tyckt om dem tidigare, men de känns inte helt perfekta..

Tycker det är svårast att hitta flicknamn... pojknamn har vi en hel drös av!

Nåt annat jag funderar på är hur många andranamn/mellannamn man ska ha..? Både jag och Peter har 3 namn +efternamn, men hur ska man komma på så många som passar bra ihop? Som passar dels ihop med de andra förnamnen, till efternamnet och till ev. blivande syskons namn..

Nån som har nå andra bra förslag på namn? framför allt flicknamn då..

5 kommentarer:

  1. Freja har vi diskuterat här med.. ;)

    SvaraRadera
  2. För oss är det killnamn som är svårast. :) Vi hade t o m bestämt tjejnamn när vi fick veta att vi väntar en kille. Men jag hoppas det löser sig.

    Sv:Jo, visst är det bättre om Sesam stannar därinne tills han är färdigbakad, jag bara önskar tiden kunde gå liite fortare. Det har gått i en rasande fart tidigare men nu känns det som en låång uppförsbacke. :(
    Men rätt som det är ligger man där på bb och kvider av smärta. :)

    SvaraRadera
  3. Love har alltid varit just en Love. Och blir det en tjej så är det Milla helt klart. Många rynkade ögonbrynen åt mig när jag helt 100 sa att Love ska han heta. De trodde jag skulle ångra mig att han inte alls skulle vara en Love när han kom men tji fick dem. ;)

    Vi tog Jannes efternamn som mellannamn och sen mitt efternamn. Dels kom vi inte på några mellannamn och dels så har vi själv inte haft nån nytta av våra andra namn och jag har inte gillat dem. Bättre han får lägga till namn själv om han vill.

    Kör på det NI känner för och strunta i alla "så brukar det vara och måsten". Och namnet kan ni ta på BB, ni har ju ändå spånat fram ett gäng att välja på. :D

    Sv: Haha, ja, det tyckte jag med. Man känner sig nog större än vad andra uppfattar en. Och man bär ju på en del extra tyngd och det känns mer än syns. Så du har en söt mage! ;)

    Ja, än behöver inte lilla bebisen komma. Lite otäckt är det när man drömmer, spelar ingen roll vad för sorts dröm det är. Jag drömde om missfall... som dock i slutet blev lyckligt.

    Då får du berätta sen om du gillade vagnen eller ej. :)

    SvaraRadera
  4. Vad svårt! Säkert blir det lättare när man har ett ansikte till namnet, men man vill ju gärna ha alternativ färdigt. Min sambo vill inte ha några andranamn alls, men jag ska övertala honom! ;) Jag har också 3 + efternamn. Vill iaf ha ett, gärna släktnamn. De måste ju passa ihop också, är inte det lättaste.

    SvaraRadera
  5. Många fina namn, vi har inte haft så svårt att välja, men när bebis är ute kanske vi måste ändra oss. Måste mellannamnen passa tillsammans? våra kommer inte göra det. Sällan man använder mellannamn så vi tyckte inte att det behövde flyta. Vi har ett mellannamn.

    Jag trodde det räckte med att SF måttet följde sin kurva, men det är ju alltid roligt med UL om allt ser bra ut. Jag kommer nog göra ett på fredag om inte knytet har dykt upp ännu.

    SvaraRadera