onsdag 9 februari 2011

BM-besök v.26+4

Idag var vi hos barnmorskan igen. Började med att ta venprov (blodgruppering igen). Hb't hade sjunkit till 125 g/L (har legat stadigt på 136 g/L tidigare) och blodsockret låg på 4,4. Så det var bra. Dock så hade vi pratat om att ta nytt ferritin (järndepå värde) idag, eftersom depåerna nästan var slut redan vid inskrivningen. Det gjordes dock inte, för tydligen var det inte nå bra referensvärde längre eller nåt sånt. Man slutade tydligen med det för nån vecka sen. Trisst, hade varit intressant och se hur det utvecklats. Är nämligen tröttare än nånsin nu.

Sen så fick jag lägga mig på britsen för att lyssna på bebisens hjärta som pickade på i hela 160 slag/min. Har ju alla gånger legat över 140 slag/min, så det kanske blir en flicka (?).

Sen efter det så skulle SF-måttet mätas. Sist i v.23 så var det 23 cm, vilket motsvarade att jag var i v.25. Idag var det dock hela 28 cm, vilket motsvarar v.31!! Så en riktig tjockis är jag, trots att jag enligt barnmorskan bara gått upp 4 kg (enligt mig 6 kg). Får dessutom ganska mycket sammandragningar, så känns typ som att jag har en kanonkula utanpå magen.

Tydligen så är min mage (och livmoder) helt sned. Den lutar massa åt höger, vilket tydligen gör att hela magen blir sned. Inget jag sett själv, men jag kan känna det. Men barnmorskan har sagt det båda senaste gångerna jag varit där. Så fort jag dragit upp tröjan, så har hon sagt typ "magen är ju helt sned" och tydligen gör det att hon inte kan mäta sf-måttet rakt upp, utan måste mäta åt höger.

Aja, behöver varje fall inte betyda att man får en stor bebis. BM berättade att många som legat högt på kurvan och som sen varit på tillväxtultraljud, sen ändå bara har en bebis på typ 3 kg och att mammor som legat under kurvan, faktiskt fått bebisar på över 4kg. Det kan även vara så att man har en större mängd fostervatten eller att man har ett smalt bäcken som gör att bebis ligger lite mer utanpå magen (jmf med om man har ett bredare bäcken så kan bebis sjunka ner lite i bäckenet och på så sätt inte puta lika mycket).

BM sa varje fall att om det fortsätter så här till nästa besök (i v.31), så får jag antagligen göra ett tillväxt ultraljud. Så jag hoppas på ett ultraljud, men att det är en normalstor bebis och inte en jättebebis!

4 kommentarer:

  1. Jag var ganska stor men Leo vägde 3500 och var 51 cm lång.. (kort =P )

    Har du redan fått den? Härligt! Lova att skriva om du undrar något, har än inte hittat kvittot =/..
    Ja alltså.. Min garderob är mitt mecca =P

    SvaraRadera
  2. Jag har haft tur att vi har fullt upp på jobbet så har inte 'hunnit' oroa mig eller ens tänka på det. Det lilla jag funderat är det jag skrivit sen i bloggen. Men idag får vi svar i vilket fall! :) Är det ok så är det ingen idé att oroa sig. Chansen att nåt händer senare är väl ca 1% om jag fattat rätt?

    Hoppas du får ett ul som visar en 'normal' bebis! ;) Tror faktiskt du får en flicka! :)

    SvaraRadera
  3. Bra att du sa om inlägget, fixade så man kan kommentera. Eller gjorde ett helt nytt inlägg, vet inte vad som blev fel på det där. Kom nyss hem från läkaren och allt såg bra ut. Såååå skönt! :D

    SvaraRadera
  4. Oroa dig inte över hur stor/liten bebisen kommer vara. Jag trodde jag skulle få en 3,5 -4 kg bebbe men Love blev ju bara 3 kg och var 49 cm lång.

    Sv: Jodå, det funkar. Han är känns aldrig kall när vi varit ute. Men ändå...

    Du är definitivt INTE tjock. Inte om man jämför med mina 21 kg! Oj, 28 cm i sf-måttet, jag låg på 24 i vecka 24 + 4. Sista sf-måttet låg jag på 34 cm. Blir kul och se hur ditt kommer vara då. ;)

    SvaraRadera