torsdag 10 februari 2011

Gravid-yoga

Fick ett ryck idag och bestämde mig för att fara på en kursstart i gravid-yoga. Så i ytterligare 7 veckor framåt så kommer jag yoga på torsdag eftermiddagar. Var faktiskt riktigt skönt, efteråt!

Började med att sitta på knä, på benen. Mina ben somnade på studs (inte så skönt), men blev desto skönare när man fick sträcka ut dem sen. Sen var det lite solhälsningar och nån lutande hund eller nåt. Var även en del övningar när man samtidigt tränade bäckenbotten så det var säkert bra. Kändes skönt att sträcka ut ryggen lite oxå. Fick bland annat även ligga med rumpan mot en vägg med benen uppför väggen på lite olika sätt. Jätteskönt!

Sen så var det bästa av allt en jättelång avslappning liggandes på mattan på golvet med en filt under rumpan och en filt över sig. Höll på att somna, men det var helt fantastiskt skönt efteråt. Fick lite sammandragningar under själva yogan, men då var det bara att ta det lite lugnt. Värst var ändå när bebis sparkar på urinblåsan och man blir superkissnödig, samtidigt som man inte vill störa och gå iväg mitt i, vill man ju inte heller missa övningarna. Känns fel helt enkelt att avbryta för kisspaus, så det var bara att hålla igen.

Kändes bra varje fall, var rädd att foglossningen skulle vara mycket besvärande, men det gick faktiskt över förväntan. Kändes bra efteråt också. Sen så kännas det även tryggt i och med att tjejen som håller i det även är utbildad sjukgymnast.

Hon berättade att man normalt brukar börja lugnt och sen utöka till att bli mer och mer fysiskt. Men att vi, eftersom vi är gravida, kommer gå ut hårt (fysiskt) för att gå mer och mer mot det lugna och meditativa i yogan. Känns bra!

3 kommentarer:

  1. Tack!!! Nu kan vi njuta på riktigt! :D Nej, cm känns oviktigt just nu. H*n lever och mår bra, det är allt som betyder nåt!

    Vad roligt med gravid yoga! Finns inget sånt här. Tror du vanlig yoga fungerar lika bra? Det är jag jättesugen på att testa. Pump och spinning har jag helt tappat lusten för. Känns för tungt. Jag kan inte ta det lugnt, allt eller inget ska det vara. :P Tror yoga är ett bra alternativ.

    SvaraRadera
  2. Får framföra till mitt gym att de ska börja med gravidyoga!! Kanske bättre med anpassad så man inte blir yr eller gör något som inte känns bra.

    Tror det finns vattengympa. Men vet inte om det är för gamlingar eller om det var bara dem som var intresserade! :P Nu ska badhuset repas så from juni är det stängt i två år. Jättekul att missa både gravid gympan och bebis sim :(

    SvaraRadera
  3. Roligt med Yoga, det är superskönt. Jag tyckte Yogan här var alldeles för dyr för att jag skulle unna mig det sen har jag ju haft fullt upp tills jag var hemma sista månaden.

    Jag orkar inte prata med någon nu förutom Are, men tack för att du finns och stöttar.

    SvaraRadera