onsdag 23 februari 2011

IKEA och föräldrautbildning

Igår blev det en heldag för mig på IKEA. Min kropp orkade inte det egentligen. Började varje fall med att vi åkte från Umeå kl. 05.30 och vid 09.20 var vi i Sundsvall och jag lämnade av Peter så han kunde gå på sitt möte. 09.30 var jag på ikea, som inte öppnade förrän kl. 10.00. Gick runt jättelångsamt och plockade ihop allt smått vi skulle ha. Vid 11.30 ställde jag ifrån mig min vagn vid restaurangen, gick och käkade lunch, gick en vända på h&m för att köpa en grej Peter skulle ha och sen gick jag tillbaka till restaurangen och fikade. Satt där och snackade i telefon och fikade fram till 15.30, då jag inte orkade gå. Hade sjukt ont i bäckenet. Vid halv fyra tog jag dock en sista vända och bytte ut några saker som jag ändrat mig angående. Strax efter 16 så mötte Peter upp mig och vi gick ett sista varv och plockade de tyngre sakerna. 17.30 började färden hemåt igen. Var hemskt att sitta i bilen efter att ha gått nästan en hel dag. Vid 21-tiden var vi hemma varje fall.

Köpte massa saker till bebis (saker som inte är aktuella att använda förrän bebis är några månader gammal t o m). Vi tänkte att det var lika bra att köpa allt när vi ändå var där, eftersom de sakerna inte går att beställa på nätet. Sen när bebis är född har åtminstone inte jag lust att fara 25 mil till ikea med liten bebis. De ska ju dessutom helst inte sitta så länge i babyskyddet heller, så kändes bra att fixa så mycket som möjligt redan nu.

Bland annat köpte vi:

Antilop barnstol +bricka
Malm byrå till bebiskläderna
En poäng fåtölj (brunt trä, men naturfärgad sits) som ska bli amningsfåtölj sen
2 st Sopsorteringsbehållare +ställ så att man kan dra ut lådorna ur diskbänksskåpet +1 lock
6 st stora glas
6 st kaffekoppar
"Gammeldags saftflaska" som jag ska ha sköljmedel i sen
Burk med samma "stängningstyp" som saftflaskan till tvättmedel
1 st Babyfilt
1 förpackning med flera mjuka haklappar
Tvättlappar (2 olika sorter med flera av varje)
Uppblåsbar skötdyna till skötbordet
Lekmobil eller vad det heter
4 delars påslakan set till spjälsäng (lakan+ kuddvar+ påslakan och filt tror jag den innehöll)
1 st Gjutjärnsgryta
1 taklampa till bebisrummet (en blå med vita moln på)
1 nattlampa till bebisrummet (så att man förhoppningsvis slipper tända typ taklampan för att kolla blöjan)
Köpte även barnsäkerhetslås till lådor och skåp +petskydd till vägguttagen.

Blev en hel del, mest bebisprylar dock. Även endel som kanske inte var helt nödvändigt nu, men som kändes skönt att slippa köpa sen.

Idag var vi även på första föräldrautbildningen, information från sjukgymnast. Hon berättade inte så himla mycket nytt. Tycker jag upplevt det mesta redan (foglossning). Fick dock reda på att om man vill ha TENS som smärtlindring under förlossningen så måste man hyra apparaten själv innan. Fanns tydligen inte att låna från själva förlossningen i Umeå när man väl kommer in. Var en himla spridning på oss i gruppen. Det var Jag och Peter, ett annat par och 3 ensamma tjejer. Vi kändes som en väldigt liten och spridd grupp. En av de ensamma tjejerna skulle t.ex ha barn i september. Tycker det kändes som lite väl tidigt att gå föräldrautbildningen då, men men..

Tycker upplägget är lite dåligt. De har nämligen 5 träffar totalt rörande olika delar så som sjukgymnast info, info om förlossning, info om smärtlindring, info om profylax och info om tiden efter/amning. Varje del går 4 ggr på 4 olika datum. Eftersom vi fick infon om föräldrautbildningen så sent, så hade vi inte så mycket val. Kommer dessutom behöva gå dem i oordning. Så nästa gång blir det info om tiden efter förlossning och amning, detta för att det endast fanns 1 tid i typ mitten på februari, en tid i början på mars, 1 tid i maj och en i juni typ. Så är det för alla, så har varit svårt att peta in alla i kalendern. Lite trisst då att alla andra var i olika stadier i graviditeten, för troligtvis hamnar vi då i andra grupper eftersom vi måste ta dem i oordning för att hinna med alla innan bf, medan vissa andra har tid på sig. Trisst att de inte samlat alla som är i ungefär samma stadie och låter dem gå tillsammans så att man kan lära känna lite folk.

Näe, nu ska jag skruva ihop byrån så att jag kan börja plocka in de tvättade bebiskläderna i lådor och få lite i ordning. Får ta lite bilder sen när jag fixat till lite i rummet.

5 kommentarer:

  1. Vad roligt med IKEA! Vill också åka dit snart.. Ni verkar ha hittat mkt fint! Vi har också funderat på en malmbyrå till bebiskläderna. :)

    SvaraRadera
  2. sv: Ja, tycker också de skulle vara skit skoj! Men måste kolla upp vad flygen kostar och så. När är de bäst och boka? Nu eller senare?

    SvaraRadera
  3. Vi har också malms byrå till Lovas kläder ;) Vad skönt att ni fick så mycket fixat till bebisen. Förstår att ni inte vill åka så långt med en liten sen. Själva är vi lite bortskämda med 3 ikea i närheten.. och ändå har vi inte lyckats fixa allt som Lova behöver.. haha!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja, säg gärna till sen om nån bok var bra! Känner ett stort läs-sug! :D

    SvaraRadera
  5. Skönt att ni fick hem så mycket grejer. :) Och vilka fina kläder du har köpt till bebis. :)

    Sv: Love slapp hjärnskakning som tur var. Doktorn kunde inte se några tecken på att han hade skadat sig. Nu får vi hoppas det dröjer lääänge innan han trillar och slår sig igen.

    Kram

    SvaraRadera