söndag 9 januari 2011

Buzzador: Philips wake-up light

Jag har ju som sagt testat Philips Wake-up light ett tag nu. Har lite blandade åsikter om den.

Det positiva:
+Ganska trevligt att vakna med ett stegrande ljus.
+Radio funktionen
+Egen musik/ringing via USB
+ganska starkt ljus
+en hjälp upp, svårt att fortsätta sova med en strålkastare i ansiktet. (- att det inte alltid blir en så mjuk uppvakning).

Det negativa:
-Låg volym på radion på kvällen=låg volym på ringsignalen på morgonen (om man inte kommer ihåg att höja volymen). Saknar alltså funktion för en volym/alarm och ett separat för radion).
-Saknar funktionen att ha 2 alarm igång samtidigt (även om jag förstår varför)
-Ej tillräckligt starkt ljus för vissa (bland annat min sambo)
-För starkt ljus för mig (svårt om vi båda skulle vilja vakna samtidigt på helgen t.ex)
-Volymen igen, ej steglös. På kvällen är nästan lägsta volymen för hög.
-Ganska dyr
-Upplever att man vänjer sig vid ljuset, även om det säkert är en hjälp mörka vintermorgnar. Har svårt att se att den gör nån nytta på sommaren när man dessutom är van att sova med midnattssol.
-Sleep-funktion på radion (förstår även här varför, iom att ljudet skulle vara för lågt för de flesta på morgonen).


Kände mig lite piggare de första dagarna, sen upplevde jag mest ljuset som jobbigt och störande. Däremot gillar jag radion skarpt och dessutom har lampan funkat utmärkt som extra ljus (typ bygglampa) under renoveringen. Tyvärr används den inte så flitigt som väckarklocka. Möjligen av sambon om han behöver extrahjälp upp på morgonen. Själv behöver jag inte sånt, då jag just nu sover skit och vaknar för minsta lilla. Så just nu under graviditeten så var den inget för mig, men den funkar säkert ganska bra för andra.


Har nån av er andra testat Philips Wake-up light? och vad tycker ni i så fall om den?

4 kommentarer:

  1. Nej, har man en 3åring behöver man inte väckerklocka.. den kommer gratis... ;-)

    SvaraRadera
  2. Har velat ha en, men den är som sagt dyr. Tycker du att den är värd pengarna om du var tvungen att köpa den?

    SvaraRadera
  3. Men är det tjorviga på fk eller vad?! Får förklara och förklara och ändå verkar de inte fatta och pratar bara om regler och undantag. Imorgon ska jag ringa dit med ett konkret förslag och begära ett rakt svar om jag får mitt sgi beräknat på heltid eller ej!

    Hoppas det löser sig för dig! Det är ju stor skillnad i pengar!!!! Ge inte upp!

    SvaraRadera
  4. Jättebra tips! Ska spela in när jag ringer dem imorgon och fråga om jag får stämpla nån månad!!

    SvaraRadera