måndag 31 januari 2011

För mycket..

Har skjutit upp bloggandet dels för att jag inte haft tid o dels för att jag haft så mycket att skriva om, men inte haft energi till att skriva ner allt.

För att jag inte ska skjuta upp det ännu längre så kommer här en relativt kortfattad resumé av veckan..

I måndags så tog jag bussen till Lycksele för träff med klassen (pluggar på distans och vi träffast ca 1-2 ggr/termin). Var kul att se alla igen. Passade på att kolla barnvagnar på Bergs i Lycksele. Hade hört att han hade bra pris på dem. Han fick mig att tänka på endel saker jag inte tänkt på. Så nu står jag och velar mellan en emmaljunga city cross/classic sport eller Kronan. Tror ändå att vi ska ta en city cross med mjuklift och fotsack. Tror t o m att jag ska snåla o inte ta emmaljungas egna mjuklift. Har ju faktiskt ingen betydelse. Men men, ska fundera lite till på det.

Sen på tisdagen så fortsatte färden mot Hemavan. Vi (klassen) skulle ha lite föreläsningar och övningar inom katastrofmedicin. Var väldigt trevligt faktiskt. Dock förvånad över att jag inte gått upp mer i vikt, så som vi blev gödda där. Fantastiskt god frukost! Sen så fick man även förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och middag +tillgång till vatten, ramlösa, godis under lektionerna/övningarna.. Sen så på kvällarna blev det skitsnack och lite "festande"(på alkoholfri öl såklart) med klasskamraterna. Var riktigt trevligt.

Avslutade dagarna i Hemavan med ett terrorattentat bland annat. Var roligt med övningar, men samtidigt inser man vilka hemska beslut man måste ta ibland. Eller inte beslut o beslut, men att man tar "patienterna" i tur och ordning och tvingas prioritera mellan många svårt skadade. Vem ska jag hjälpa först en öppen bukskada eller en svår skallskada? Båda med prio1.. Svårt.

Bussresan hem var hemsk, men gick ändå bättre än förväntat. Tror jag klarade mig så pass bra, genom att jag satt blickstilla de första 4 timmarna. För efter att jag gått fram o köpt ny biljett så hade jag skitont, men då var det bara 1,5 timmar kvar. Skönt att vara hemma dock. Längtade hem ordentligt sista dagen.

På fredag förmiddag var det dags för tenta inom katastrofmedicin. Det gick bra, klarade mig med 4 p marginal. *phu* kändes inte helt självklart. Som vanligt hade de kastat inte lite kuggfrågor som det bara var ren tur att man lyckades få rätt på. När tentan var klar så kom svärföräldrarna hit för att hjälpa till med renoveringen. Så vi for och köpte nya lister. Trots att vi bestämt för att nu skriva dit dem så beslöt vi oss för att återigen testa clips-lösningen. Dock med byggmax clips och inte k-rautas. De funkade mycket bättre. Lite pilligt ibland, men man lärde sig ganska snabbt hur man skulle känna efter att de satt "rätt" för att inte skada clipsen när man bankade till listen. Fick klart vårt sovrum och bebisrummet varje fall. Nu saknas bara smått som gardiner o sånt.

Sen på lördagen så fortsatte vi med att lägga golv på kontoret och sen sätta lister även där. Satte även en sockel i dörrhålet till vårt sovrum för att sen fara till k-rauta och köpte en innerdörr till vårt sovrum. Var tvungen att såga/hyvla bort 8 mm i nederkant (de gjorde de på k-rauta åt oss), sen så upptäckte vi att dörrhålet var lite snett, så vi fick hyvla till lite mer i överkant. Tydligen ganska vanligt att man måste göra så. Aja, det syns varje fall inte. Blev riktigt bra. Innan vi satte dit dörren så passade jag på att måla om dörrkarmarna som gulnat/eller inte riktigt var vitmålade. Målade ytterligare 2 dörrhål/dörrkarmar idag och har fortfarande några kvar. Orkar dock inte så mycket och det är ingen brådska så jag tar det lugnt.

I lördags passade jag även på att tvätta upp alla bebiskläder i storlek 50-56. Mest för att se vad som finns och hur mycket av det. Idag målade jag som sagt, pluggade lite och nu på kvällen så har jag suttit och jämfört graviditetsförsäkringar. Skiljer inte jättemycket mellan dem. Gick igenom både bas och plus försäkringarna och sen gick jag även igenom barnförsäkringarna. Vet inte om det var rätt, men vi valde tillslut Trygghansas mammabarn och vänta barn försäkring för 1050 kr.

2 kommentarer:

  1. Fullt upp verkligen, men det är ju skönt att det händer något. Var hos BM idag och det gick bra. Knytet är fixerad nu så det är bara att fortsätta att vänta. Spännande nu!

    SvaraRadera