söndag 1 maj 2011

Mys hela dagarna..

Här hemma myser vi bara hela dagarna. Skruttan sover mest hela tiden och är så söt! Hon är dock ruskigt röd i stjärten. Vi smörjer hela tiden med ett riktigt tjockt lager inotyol. Har dock upplevt att Pampers blöjorna smetar bort typ all salva direkt. Har även provat att smörja med Bepanthen, men det har inte heller hjälpt. Byter blöjor hela tiden och låter henne ligga och lufta flera timmar utan blöja varje dag utan att det blivit bättre.

Började fundera på om det är själva blöjan hon är allergisk mot, så igår for jag och köpte ett paket med Libero och jag tror faktiskt att det börjar bli bättre. Inoyolen sitter faktiskt kvar och ligger som en skyddande hinna då Libero blöjorna inte smetar bort salvan på samma sätt. Tror det är det där nätet i pampersblöjorna som smetar ut det.

Så håll nu tummarna för att det blir bra, för det har sett riktigt ilsket rött ut innan. Massa röda prickar och det har nästan gått hål på huden.



8 kommentarer:

  1. Lillskruttan då! Pampers blöjor innehåller ju nån typ av lotion, så det kan hända att hon är känslig mot den kanske? Använder ni tvättservetter eller tvättlappar med bara vatten när ni rengör vid blöjbyten? Vi kör med bara varmt vatten och tvättlappar samt liberos blöjor, och våra tjejer har klarat sig bra mot röda rumpor faktiskt. Hoppas det går över för Freja!

    SV: Ja, tiden går sjukt fort när man har barn! Svårt att hänga med och svårt att fatta! Men mysigt! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid tyckt bättre om liberos blöjor, så det kan bero på det. En salva jag tycker om är idomin. Visserligen försvinner den till nästa blöjbyte men jag tycker att den gör verkan direkt ;)

    Svar: Jag fick halsbränna av Brännhults hallonjuice men drack den ändå. 1 liter tog inte många sekunder att få i sig ;) Det blir ju mera med tanke på hur mörkt håret är. Hoppas hon får behålla det så hon inte blir jättekal under en längre period. DU måste köpa dom där diademen som finns för barn, dom där med en liten rosett på. ;) Så jävla söta!

    Hoppas ni njuter av att vara hemma! Kram

    SvaraRadera
  3. Svar: Hoppas det blir bättre nu då =) Det finns nån greja moh som man ska stoppa upp i stjärten på dom för att få igång fisarna. Är det en sån du har köpt?
    Det där med massa blöjbyten kommer jag ihåg. Conny hade alltid bajsat när han vaknade så då bytte jag för att kunna amma i en stink fri zon. Men sen när jag ammade bajsade han alltid igen så när han var klar med ena bröstet fick jag byta igen för att sedan råka ut för samma sak igen =( Men då sa hon på BVC åt mig att det räckte med att byta blöjan innan amningen för att sedan vänta ut tills efter hela amningen var klar. Dom blir ju röda i stjärten om man tvättar dom för mycket också

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänkte precis tipsa om Liberos blöjor då de inte innehåller någon lotion som Pampers. Hoppas det var det hon reagerade på så att det blir bättre nu. :)

    Annars så verkar du ju ha testat allt som går. Jag använder dock bara tvättservetter när jag är borta. Hemma använder vi torra pappers tvättlappar som vi blöter i ljummet vatten.

    Sv: Vad skönt att du fick sova så bra. Håller det i sig att Freja sover så bra på natten?

    Jag kände mig ganska utvilad också idag. Men nu är jag pang trött så ska strax sova. :) Vi har myst här idag också. Love är så mysig nu när vi sover ihop på natten. :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att allt går bra för er!! Har varit bortrest och inte alls hängt med i bloggvärlden. Tänkte åka till Luleå men blev Haparanda, får lämna hem hundarna nästa gång för man hittade såklart massa bebis saker man ville ha! :)

    Har hon blivit bättre i rumpan sen ni bytte blöjor? Prova tygblöjor eller att lägga en tygbit mellan rumpan & 'vanliga' blöjan om inget verkar funka. Endel tål dem ju tyvärr inte.

    Får ni vara hemma helt nu eller åker ni fram & tillbaka?

    SvaraRadera
  6. SV: haha, ja de fiser som bara tusan de små liven, som hela karlar emellanåt. ;-) Tarmarna och matsmältningssystemet är ju inte riktigt klart och utvecklat ännu, så det kan ju bli lite kämpigt för dem ibland.

    Minifom körde vi med till Vinga, vet inte om det hjälpte men det tar ju en vecka innan man märker skillnad och man ska ju ge så många droppar vid varenda amningstillfälle så det är lite krångligt tycker jag. Sempers magdroppar har vi nu, och det är smidigt med bara en gång om dagen. Tror Nora är lite lugnare i magen sen vi startade med dem, men hon har inte visat så himla stora tendenser till magproblem ännu faktiskt - som tur är! De skadar inte iaf, så vi kör på. :-)

    När Vinga var liten hade vi skötbordet i sovrummet och tog då vatten i en liten balja när vi bytte blöja. Kan tyckas bökigt, men vi vande oss snabbt och tyckte det funkade. :-) Hoppas rumpan blir bättre för Freja hur som helst!

    SvaraRadera
  7. Pampers blöjor innehåller parfym och lotion så det kan mycket väl vara orsaken.
    Kan tipsa om liberos blöjor som vi alltid använder utan några röda stjärtar, samt weledas zink salva (helt naturlig och parfymfri) sen tvätta bara med ljummet vatten vid blöjbyte (om du inte redan gör det då) färdiga tvättlappar innehåller massa läskigheter.

    SvaraRadera
  8. SV: Det går alldeles utmärkt att ha en droppe olja i vattnet. :-)

    SvaraRadera