tisdag 19 oktober 2010

Bärsjal och kofta..

Har pysslat för fullt ikväll med. På väg hem från MB for jag förbi Ohlssons tyger och köpte 250cm x140 cm vävt bomulls tyg (lite elastiskt på bredden och diagonalen, ej på längden) för att göra en bärsjal av.


Började med att dela tyget i 2 delar (tur att det var randigt, så att det var lätt att klippa rakt) så att det blev 2 st 250 cm x 70 cm bitar.  Därefter så sydde jag ihop kortändarna avig mot avig (så att den blev 500 cm x 70 cm). Pressade sedan isär sömmen på rät sidan och sydde med raksöm fast ett brunt band för att täcka skarven. Därefter var det bara att fålla kanterna. Är faktiskt lättare än man tror att sy (så länge symaskinen fungerar, min crashade ett par gången så sambon fick rycka in o laga den) och det tar på sin höjd 2-3 timmar.


Bärsjal


Det mörk bruna bandet(som ser mycket mörkare ut än det är) markerar mitten på sjalen samt döljer skarven.


Som det verkar nu, när jag testar med en kudde, är att den kanske är lite väl lång. Det hade nog kunnat vara lite  lite kortare och ev. lite smalare, men den fungerar varje fall. Dessutom kostade den bara ca 280 kr istället för 600 kr!


På http://www.sjalar.nu så finns det massa tips på olika knytningar (och det är faktiskt inte så krångligt som det kan se ut)



Här är förresten en bild på en kofta jag stickade för nåt år sen. (Kotten tog ju lite tid på sig)


Omlottkofta


Jättesöt tycker jag!


Mönstret är hämtat från http://garnstudio.com/  och garnet är drops fabelgarn. Mönstren från drops garnstudio är för övrigt gratis :)

6 kommentarer:

  1. Vilket fint tyg och det ser ju superproffsigt ut! Om du tycker att den blir för lång kan du ju bara kapa lite i varje ände till den längden du vill ha ;)
    Du får sätta igång och sticka lite mer... Skötbordet var sålt, men nu har jag hittat ett likadant i södertälje. Hoppas att det är kvar...

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag också. Så drygt att man måste gissa vad det är när de inte kan prata!

    Vad duktig du är! Jag tror att det är väldigt smart gjort av dig. Det kan ju inte vara jättesvårt att göra och så sparar du en massa pengar.

    SvaraRadera
  3. Ja men det var ju bättre än wannabe-tant i alla fall :) Men jag håller med. Det kunde vara lite fler och bättre frågor.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Var skönt att hitta ett par som jag inte kommer frysa i. :) Jag har köpt dem i en affär som heter Bonvings som endast finns i småland. Har kikat lite på Google men kan inte hitta nån sajt som säljer dem. Men hör med sko affärer där du bor om de vet! :)

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är!! =) Och stort GRATTIS till er! Ni har en häftig och fantastisk tid framför er!
    Massa Kramar!!

    SvaraRadera
  6. Vad du är duktig! Superfin kofta också! Själv gillar jag att virka, men sådär duktig e jag inte alls. :-)

    /Camilla (aka Litetknyte)

    SvaraRadera