måndag 15 november 2010

Andra barnmorskebesöket (v.14+5)

Idag har vi varit hos barnmorskan. Det var de vanliga kontrollerna: vikt, blodtryck, urinprov, Hb och blodsocker.

Allt var bra, Hb på 136 g/L och blodsocker på 4,5 (ej ätit frukost). Hade gått ner 2kg sen inskrivningen, men det gjorde inget. Frågade BM om att hon sagt att jag bara år gå upp 6 kg, eftersom hon idag sa 12 kg. Tydligen så ska jag hamna nånstans däremellan som jag förstod det, det var max 12 kg.

Gick även igenom proverna som togs förra gången på inskrivningen, BM tyckte att mina järndepåer var lite väl tomma. De låg på 26 och de bör tydligen ligga på 60. Än så länge var det dock ingen fara i och med att Hb låg på 136 g/L.

Vi fick även lyssna på hjärtat!! Helt fantastiskt, tog lite tid att hitta för bebis ville studsa runt o leka istället :) Men tillsist så hörde vi. Hjärtfrekvensen låg på typ 160 slag/min. Dock sa BM att om man lyssnar med doppler så stressar man bebben lite, så då kan man inte riktigt gå på hjärtfrekvensen för att veta/gissa könet. Under 140slag/min en pojke och över 140 slag/min så betyder det en flicka(om man lyssnar med tratt, för då stressar man inte upp frekvensen, på samma sätt som med doppler eller ultraljud).

Blir intressant på RUL den 7/12, TROR att JAG ska försöka spana efter könet. Vill nog inte att dom ska säga dock. Men oavsett vad jag tror att jag ser så kommer jag inte våga lita på det :) Är dock inte ens säker på att jag vill tjuvkika, sen så är det ju heller inte säkert ens att man lyckas se även om man skulle vilja. Nästan så att jag hoppas på att kotten kniper ihop benen, för då behöver jag inte bekymra mig för om jag ska våga tjuvkika :P

4 kommentarer:

  1. Jaha oj, det är bra om du har kvar depån till dig själv. Jag käkar Niferex och det fungerar väldigt bra med magen, tar dem nu ist. för P-piller till tandborstningen ;) Aldrig slipper man piller...

    Nej, du är som jag då tyckte det såg ut som en tjej, men det är väldigt svårt att avgöra eftersom man inte är van att kika efter dem delarna på kroppen. Så mycket lättare med hjärtat! Så det blir som sagt en överraskning för oss, så som jag ville ha det från början.

    SvaraRadera
  2. Himla bra att du inte behöver hålla igen på vad du äter, man går lätt upp 6 kg så det är ju bra att du får gå upp 12. Min BM lägger ingen stor sak över vikten och det tycker jag är jätteskönt eftersom jag själv är ganska nojig. Tror jag ska köra spinning efter grav och klättra... Men vi får se hur mycket tid som kommer finnas. Klättrar vi kan ju liten följa med.

    SvaraRadera
  3. Hej, det låter ju lite märkligt. Vill du skicka över en av de bilder du försöker ladda upp? stina@minbebis.com
    Jag vet att jag själv har haft det där problemet med mac på någon dator och jag tror att du måste öppna upp bilden i ett bildprogram, rätta till och spara och sedan ladda upp. Bildens fil får endast vara jpg.

    SvaraRadera
  4. Du måste ta reda på de, jag vill veta om jag ska köpa pojk eller flickkläder :D MÅSTE MÅSTE MÅSTE ;D

    SvaraRadera