måndag 22 november 2010

Jallajalla-bussar

Finns en liten rolig grej här. Som jag dock inte kommer testa.

Jallajalla-bussar.

De åker vars som helst, det finns inga hållplatser och ingen tidtabell. De åker förbi flera stycken/min och skulle man vilja åka så viftar man bara lite så stannar dem (eller ja de stannar och tutar hela tiden). Om man ska åka så hoppar man på, betalar 1 låtsaspengar(1 låtsaspengar=1 egyptiskt pund=1,30 kr) och så säger man var man ska.. sen när man vill av så säger man "stopp"(inga hållplatser). Egypten har näst billigaste bensinen i världen (venezuela har billigare), så det kostar i princip inget att åka taxi eller jallajalla-buss. Dock undviker jag det.

De kör som idioter. Överallt, kör om på utsida och insida och sicksackar sig fram i full fart, för att sedan tvärnita vid ett farthinder.

Idag har vi varit och ätit bästa maten på hela veckan. Gick en promenad till ett köpcenter och käkade på McDonalds. Helt underbart om man jämför med den ryska kalopsliknande maten man får här. Igår var vi förresten på en specialmiddag som vi blivit inbjudna till, den maten var också helt ok. Bara svenskar som var inbjudna och vi fick bland annat bakpotatis.. helt underbart gott!.

Idag har jag även varit och fått ryggmassage på stranden, riktigt skönt. Har dessutom ett tillfälle till inplanerat (som redan är betalt), ser redan fram emot det.

Nu ska jag upp och vila en stund innan det är dags att äta middag. Är bjudna på specialmiddag idag igen, fast på en fiskrestaurang (de skulle fixa nåt annat åt mig). Igår fick i dock en ny specialinbjudan som vi var tvungna att tacka nej till, ett coctail party ikväll i pianobaren, tillsammans med hotellets general manager.

Hoppas ni har det bra där hemma.

2 kommentarer:

  1. hallå där :)
    Jo det där med tickern var inte så svårt bara en html kod och klistra in som text på min bebis bloggen :)

    Får gratulera till förlovningen och bebis i magen! :) det finaste man kan dela med en annan människa. Kraam /J

    SvaraRadera
  2. surafade in på din blogg av en slump och den lär hamna i favoriter, går själv in i v16 i morgon så jag är nån vecka efter dig.. kul att läsa om någon som ska ha bebis i maj :)

    SvaraRadera