tisdag 9 november 2010

Ortopedtekniker och fika med andra blivande mammor..

Idag har det börjat fnulas lite på C-uppsats syfte, vårat förra förslag blev skrotat av handledaren. Hon tyckte det var alldeles förstort och att vi skulle jämföra äpplen och päron. Så nu har vi begränsat oss och det blir nu "Att belysa unga kvinnors upplevelser av bröstcancer" och då framför allt deras upplevelser och oro kring fertilitet, kvinnlighet och sexualitet.

Har även varit och köpt 2 par skor idag. Ett par justa vinterpjuck och ett par sandaler till Egypten. Sandalerna försvarar jag mig med att de kostat 400 kr tidigare och nu 150 kr och att jag i våras tänkt köpa dem, men avstod för att jag blev för snål :)

Har dessutom varit på löplabbet och pratat med ortopedteknikern som känt och klämt på mina fötter *usch*. Var jättejobbigt, jag tycker inte ens själv om att peta på mina fötter och låter absolut inte nån annan peta på dem. Hur som helst, det gick även om det var jobbigt. Ännu värre eftersom man var tvungen att vara barfota då också.

Han kollade som sagt och kände och klämde, sen fick jag ställa mig på en plastlåda med spegel under för att se hur jag belastar fötterna. Som jag iof visste, så belastade jag bara på tårna, trampdynan och hälen och ingenting vid hålfoten eller vid sidan av. Han verkade inse att jag faktiskt hade rejält hög hålfot och inte bara hög hålfot :) och att det inte alls var konstigt att en vanlig specialsula inte skulle ge tillräckligt med stöd.

Sen efter glaslådan fick jag gå på ett löpband, där de filmade fötterna bakifrån när jag gick med skor. Det visade (som jag iof redan visste) att jag snedbelastar foten innåt, när jag står still och precis när jag sätter ner foten, sen senare i steget så rätar jag upp och kompenserar själv.

Efter det fick jag hålla upp fötterna mot en special scanner som scannade en fot i taget och markerade alla höjdskillnader i färgskala och utifrån det så kommer de göra en special anpassad sula just efter mina fötter.

Tror det kommer bli bra, har tänkt fixa ett par länge eftersom jag haft problem länge, men det har inte blivit av. Men nu när man antagligen kommer gå upp en del i vikt iom graviditeten, så känns det som att det är lika bra, så att det inte blir värre. Ot sa dessutom att det är lätt att det blir värre, inte bara pga viktökning utan även för att man blir mjukare i alla leder, vilket antagligen kommer göra det värre. Får hämta ut nya sulorna på måndagen efter Egypten. Då ska jag även ta med några par skor dit, så att de kan anpassa sulan efter skorna.

Efter detta så knalla jag runt på stan en stund. Kl. 18.30 var det dags att träffa andra blivande vårmammor på Kafé Station. Var väl tänkt lite som en fika/junta, men jag glömde helt bort min stickning och det blev istället fika och massa prat. Supertrevligt, roligt att vi blev 4st den här gången, 2 nya som jag inte träffat förut. Längtar redan till nästa träff. För sen blir det minst en veckas uppehåll i o m att vi far till Egypten.

3 kommentarer:

  1. Oj! vilket projekt för att man inte går som alla andra. Vad kommer hela kalaset gå på? I går kväll låg jag och tänkte på vad för vinterskor jag vill ha... Skulle vilja ha något rejält för att inte Juno ska dra omkull mig och sen för att få kraft och stöd när jag knallar omkring med barnvagnen i vinter...

    Supermysigt att träffa andra mammor som ska ha barn, jag är ganska ensam här och det är inte alls lätt att träffa någon i Sthlm. Are och jag missar dessutom föräldragruppen som ska vara nu i november så det känns helt kört för mig. Kommer väl få vara hemma själv och knåpa... Eller så löser det sig framöver.

    Du kommer ha det så skönt i Egypten! Det är grymt skönt att bada och att äta lyxigt varje dag! Tänk på att huden lättare får pigmentförändringar när man är gravid så hög solskyddsfaktor och in under parasollet! Har du läst att alvedon inte längre är lämpligt under graviditeten? Inte TREO heller eftersom det innehåller koffein!

    Nope, nu ska jag återgå till min bok! Take Care så hörs vi snart igen! KRAM

    SvaraRadera
  2. Skönt att det inte blev så farligt dyrt. Kanske man ska gå och kolla upp hur man går. Precis som du skriver är det ju bra om man inte felbelastar nu när man har blivit tyngre.

    Jag undrar vad jag kommer väga när jag kommer hem. Ska till barnmorskan bara några dagar efter landning...

    Bra att du kollade upp det där med alvedon. Det är det enda som jag har med mig och det är skönt att man kan ta det utan att oroa ihjäl sig för att knytet ska må dåligt.

    SvaraRadera
  3. HAHA, då vet jag vart jag har fått de där med fötterna ifrån.. Jag hatar också är folk tar i mina fötter :/ Och andras fötter än nästan värre ;P HAHA!

    Hoppas du får de superduper trevligt i Egypten, hoppas du inte blir magsjuk som alla andra blir där nere :/

    Ta hand om magen så hörs vi :)

    Kram syrran

    SvaraRadera