lördag 9 april 2011

Förlossningen

Började försöka skriva ner förlossningsberättelse tidigare, men det är sjukt svårt. Här kommer varje fall ett försök till att berätta hur det gick till. 


De var ingen som trodde att det skulle bli bebis för oss den natten (natten till 7:e april), varken BM eller läkaren som undersökte mig. Fick 2 citodon och en zolpidem, precis efter gyn.undersökningen som gjordes 23.30. Var då öppen 2 cm, men värkarna var väldigt glesa. De höll dock i sig mellan 5-10 min varje gång(trots att man läser att de endast brukar vara upp till 90 sekunder). 

Fick tabletterna och försökte sova en stund, sov nån timma och började sen hallucinera (av citodonet). Hade tydligen, mitt under en värk frågat Peter varför det var en lastbil bredvid sängen och varför den hade en tumstock på flaket. Såg massa saker som stod på rad bredvid sängen och varje sak motsvarade på nåt sätt en värk som jag skulle andas bort. (helt sjukt jag vet :P men jag blir helt väck av citodon). 

Vid 4-tiden hade jag sjukt ont och hade svårt att hantera värkarna (som fortfarande kom väldigt glest, men höll i sig länge). De undersökte mig igen och det visade sig att jag var öppen 4 cm. Då bestämde de sig för att skicka ner mig på förlossningen direkt. Väl nere, mindre än 10 min senare var jag öppen 5 cm. 

På förlossningen irrade jag runt i salen o sprang fram o tbx till toan medan BM o Peter försökte fixa lite förberedelser (var 3 till som födde samtidigt så vi hade ingen undersköterska med som kunde hjälpa till +att jag inte var väntad dit). 

Jag upplevde typ att jag höll på att dö av smärtan o jag bad om ryggbedövning trots att jag egentligen inte ville. BM hade då fixat det hon skulle och hon gav mig istället lustgas (tror det var försent med eda, då det gick så fort). 

Lustgasen blev min bästa vän, släppte den inte under hela förlossningen. ALL smärta försvann när jag andades. Kräktes lite, men var inte illamående. Dock var jag helt inne i mig själv och andningen, så var inte så medveten om vad som hände runt omkring. Minns att barnmorskan tog min hand och lät mig känna på huvudet, detta för att få mig att krysta. Jag krystade när jag fick krystvärkar, problemet var att de kom lite för glest. Trots detta tog förlossningen bara 2 timmar. 

Vi for ju ner kl04.00 och kl. 06.02 föddes vår efterlängtade tös. Hon skrek direkt och jag fick upp henne på bröstet medan Peter klippte navelsträngen. Sedan visade de upp henne igen innan de for iväg med henne (peter fick följa med). När de kikat på henne kom de snabbt in med henne igen så att jag fick kika på henne innan de for upp på barn 4. 

Nu sköter hon sig jättebra och vi hoppas på att få åka hem snart, men blir nog ändå kvar typ 1-2 veckor till, då hon bland annat måste sola ganska mycket. Trots att jag var ganska borta och rejält trött under förlossningen, så tycker jag att det gick jättebra. Lite fort kanske, men vi fick ju varje fall vår älskade tös och hon mår bra, vilket är huvudsaken. 





4 kommentarer:

  1. Blir det en liten Freja nu då? ;)

    SvaraRadera
  2. Hon är så söt!! Skönt att allt går bra för er. Har ni tänkt på nåt namn än? Kram

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till er lilla tös!! Spännade att läsa förlossningsberättelsen, och härligt att allt gått bra. Och att det inte gick lika snabbt som för mig hihi ;)
    kram

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till er sötnos! :) spännande att läsa om förlossningen (tur att den inte gick så snabbt som MIn iaf ;-)) och skönt att allt gått så bra!
    Kram & njut ordentligt nu :)

    SvaraRadera