onsdag 13 april 2011

Skruttans första presenter

Skruttan har börjat få paket!

 Peter var hem idag och kollade posten, där hittade vi ett paket från Hanna och Lars. Hanna hade sytt en jättesöt pyjamas åt henne, en superfin lila med vita moln på. Skruttan gillade dock inte att prova kläder, utan hon ville hellre ligga och sola i blöjan. Än så länge är den lite stor, men den kommer blir perfekt sen när hon tjockat på sig lite! 


Igår var Helen och hälsade på. Även hon hade paket med sig till Skruttan. Hon fick en superfin cerise-rosa filt. Jättesöt med små vita krokodiler, elefanter och fåglar på. På baksidan är den vit, med smala cerisa ränder. Hon fick även ett paket med jättebra kräks- & raphanddukar.

Sen så upptäckte vi även en paketavi bland all annan post. Ska skicka Peter att hämta ut det imorrn. Tror att det är nån SSK-body eller dyl från Skruttans morfar :) Vi får se imorrn! 


Är skittrött nu. Har knappt sovit alls inatt. Dels för att Skruttan ska ha mat var 3:e timma +att det tar sin lilla tid att först amma, sen sonda och sen pumpa. Sen dels för att jag drömde en mardröm (minns inte vad, men minns att den var otäck). Sen så fick vi även besök 2 ggr under natten av 2 helt okända människor. Den ena (tjejen) upptäckte att hon gått in på fel rum (bor i föräldrarum på barn 4), när jag frågade Peter "Vem var det där?" när jag trodde att nån bara öppnat dörren och sen stängt igen. Då upptäckte tjejen att hon gått fel, men hon hann bara in i "hallen". 
Nästa person som gick fel kom in nånstans mellan kl.3 och 5 i natt. Jag trodde att det var Peter som kom in efter att ha hämtat bröstmjölken i mjölkkylen, men det var det inte. Han kom in och ställde sig vid skötbordet (ca 1 meter från min säng) och började förbereda för matning, men sen stannar han upp och tittar bort mot mig (hade skruttan i en liten säng bredvid vår). Tydligen hade karln börjat fundera på när de ställde in en säng till deras barn (tydligen var sängarna slut och deras barn hade fått sova i barnvagnen). Då insåg jag att det inte var Peter utan nån annan. Så då sa jag typ att han hade gått fel. 
Träffade på pappan nu till middagen och det visade sig att de hade bott i det här rummet i typ 1 månad, sen varit hemma en vecka och nu kommit tillbaka. Därför han råkat gå fel. Tycker det är ganska läskigt att det inte finns lås på dörrarna, men samtidigt så förstår man det (ifall att man skulle larma och personalen måste komma in snabbt). Men jag kommer ha svårt att koppla av när folk går fel hela tiden. Pappan som råkat gå fel in till oss hade själv fått besök av nån igår natt. Jag har oxå gått fel, men tack och lov gjorde jag det på dagen. Upptäckte det dock direkt jag tog ett steg in, då jag såg ett par skor jag inte sett förut stå där i hallen :).

Annars så är det rätt bra med oss. Skruttan har kräkts en del nu på kvällen. Läskigt, trodde hon skulle kvävas då det kom så mycket. De tror att det berodde på att hon fått för mycket mat (i och med att jag först ammar och sen ger 50 ml i sonden), så nu ska vi testa att göra avdrag. Alltså, jag ammar och sen om hon ammat på bra så kan vi ge typ 10 ml mindre i sonden och se om hon hinner bli hungrig till nästa mål. För som det är nu (sen igår då sondmaten höjdes), så är hon jättetrött och sover när det är dags för nästa matning. Meningen är ju att hon sen ska klara sig utan sonden och klara sig på det hon får från mig, men för att det ska funka så måste hon hinna bli lite hungrig mellan målen. Hon hade varje fall gått upp ca 30 gram från igår till idag, så det var ju bra. Hoppas det fortsätter så. 

Bilirubinprover tas i stort sett dagligen. Hon har solat massor senaste dagarna och nätterna (inte natten som var nu, men de 2-3 nätterna innan +några av dagarna). Referensvärderna bestäms ju utifrån vilken vecka hon är född i, hur många dagar hon är osv, men igår så tyckte de att hon inte behövde sola mer. Så vid lunch togs lampan bort och hon fick vara utan hela natten och så i morse så var provet för högt igen, så då blev det solning. Nu kommer hon varje fall att få sola tills imorrn. Får se hur de proverna ser ut sen för att veta om hon ska fortsätta eller inte. Det tråkiga med proverna är såklart alla stick (Skruttan klarar dem bra, men mammas hjärta håller på att gå sönder varje gång), men även att hon blir så trött när värdena är höga. 

Hoppas på att hon blir ännu bättre på att amma så att vi kan ta bort sonden snart och att bilirubinet sjunker så att hon kan få sluta sola, för när det händer är nog inte hemgång långt bort. Jag längtar verkligen tills jag får fara ut och race'a med barnvagnen i det härliga vårvädret! 

3 kommentarer:

  1. Jättefina presenter!! Vad duktig hon är på att sy, själv tycker jag det är svårt att hitta så där fina och mysiga tyger, köper hon dem i umeå?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Va läskigt/obehagligt med folk som går fel. Jag hade inte vågat sova!

    Jättefina saker ni har fått! Hoppas ni snart får komma hem!

    Kram

    SvaraRadera