tisdag 26 april 2011

Full ös medvetslös..

..så känns det nu. Tiden bara flyger iväg trots att man inte gör så mycket mer än att matar och sover och kanske går en promenad.

Lördag:
Fick fara hem på permission (både på dagen och på natten). Var jätteskönt att komma hem och sova hemma i sin egna säng, även om det kändes lite läskigt. Hur som helst, det gick ganska bra. Glömde dock att ta hem bröstmjölk (från den bröstmjölk jag har sparat i kylen/frysen på sjukhuset), så blev ganska jobbigt att behöva pumpa. Skruttan drog dock ut sonden kl.4 på morgonen, mitt under amningen, så Peter fick ta henne och köra till sjukhuset så att de kunde sätta tillbaka den.

Söndag:
Tillbaka till sjukhuset för invägning. Skruttan vägde in sig på 3136 g och har alltså ökat drygt 90 g sen i lördags förmiddag. Läkaren tyckte det var obefogat att tillmata både 20 och 15 ml/mål och 10 ml gör varken till eller från. Så sonden (som nyss satts tillbaka) skulle nu dras och det blev dags att gå över till att amma fritt. *läskigt*. Skruttan hade dessutom blivit lite längre och hon var hela 51 cm lång nu (49 cm vid födseln). Skruttans farmor kommer oxå på besök idag.

Natten till måndag:
Hemskt natt, Skruttan skrek större delen av natten och kom inte alls till ro. Jag blev superstressad av skriket och försökte amma för att få tyst på henne, vilket inte hjälpte mer än några minuter. Ammar och ammar, minst 1 gång/timma, ibland t o m 2 ggr. Slutar mest mest att hon kräks massor, pga att hon är så dålig på att rapa. Till sist är jag så trött att jag inte orkar sitta och amma, så jag lägger skruttan på sidan (för att ligga och amma), men då tystnar hon och somnar på en gång. Det var alltså det som behövdes.

Måndag:
Tillbaka till sjukhuset för invägning. Jag är jätterädd att hon ska ha gått ner i vikt då vi gått över till fri amning, eftersom hon nu inte tillmatas i sonden. Samtidigt så tycker jag att det vore konstigt om hon inte gått upp nåt i vikt, så mycket som jag ammat. I och för sig så har hon ju kräkts endel. Hur som helst, skruttan vägde in sig på 3138g, dvs 2 gram mer än dagen innan! Allt som inte är neråt är ett plus och värt att fira! Hade dock gärna sett att hon gått upp lite till, men men. Det bestäms att vi får fortsatt permission till och med onsdag, för att då skrivas ut om inget oförutsett händer.

Tisdag: Har gått ganska bra under natten, skruttan har ätit mellan varannan till var tredje timma. Har dock kräkts massor både under natten och dagen, trots massiva rap-försök. Funkar ibland, men för det mesta så kräks hon massor när hon rapar. Hoppas verkligen att hon fortsätter gå upp i vikt, men känns som att det kommer vara neråt på vågen imorrn i och med att jag inte ammat 1-2 ggr/h under natten som igår natt. Håll dock tummarna för att jag har fel.

Annars idag så har jag varit och köpt en egen bröstpump (i och med att vi fick lämna tillbaka den vi lånat från avdelningen igår). Var skitjobbigt imorse, tuttarna var stenhårda eftersom de inte pumpats under natten. Blev en Philips Avent, den funkar bra. Det jobbigaste med en egen pump, är att man måste sterilisera(koka) delarna själv (på sjukhuset så var det bara att ställa grejerna i ett diskställ). Sen så for jag iväg på Jysk och köpte ett babytäcke och en babykudde. Just nu har Skruttan bara en filt på natten. Vaggan är inte ens bäddad, då hon fortfarande ligger i snuggle nestet. Har dock lagt en filt över madrassen. Köpte även ett påslakanset (trots att vi har massa hemma). Sen blev det även en sväng in på Rusta för att se om de hade iskubsformar, vilket de inte hade. Köpte dock lite shampoo, tandborstar och 2 förpackningar med ett set med småburkar (bra att frysa in bröstmjölk alt. hemmagjorda smakportioner längre fram). Sen blev det en snabb sväng in på coop forum, där jag hittade iskubsformar.

Nu måste jag dock käka lite middag innan skruttan vaknar..
Uppdaterar så snart jag får tid över.





4 kommentarer:

  1. Ja man rasar säkert i början. Men det kommer säkert gå fort för dig med resten ändå! :) Perfekt att promenera under sommaren.

    Skönt att hon går upp i vikt. Hoppas hon gått upp ännu mer till imorgon! Är din sambo också ledig och hemma?

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att du har fullt upp! Det har man när man har en liten skit hemma och ännu mer nu när ni haft lite komplikationer på det.

    Va skönt att det går bättre för er! Ett litet tips är att inte försöka amma när du är uppstressad. Skruttan känner av det och blir också uppstressad. Vet att det är svårt, har själv gått igenom det. Lider med dig när det inte går framåt. Lycka till idag (onsdag)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Håller tummar och tår för er. Man förstår ju om hon inte går upp i vikt ifall hon spyr mycket men håller ändå tummarna för er.

    Här hemma är det bara bra, lugnt och skönt utan min syster och hennes dotter ;) Kram

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att ni får vara hemma båda två! Och slippa ta från hans 10 dagar såklart!

    Nej 5,5 är inte högt, men jag är orolig för diabetes så hade helst legat på 2 :D Tycker det är flera äldre i min släkt som fått det. Har fått för mig att jag ligger i riskzonen ;P

    Hur gick det för er idag??

    SvaraRadera