torsdag 14 april 2011

Skruttan fick MVG

Idag kom läkaren och gjorde en fullständigt undersökning av Skruttan och hon fick ett stort MVG på baken. Skruttan har även gått upp ca 50 g till idag, dvs ca 80 g på två dagar, så det går åt rätt håll!
Läkaren trodde att vi kanske skulle kunna få komma oss hem nästa vecka nån gång, men det beror på hur det går med amningen. Skruttan är jätteduktig på att amma, problemet är att hon kräks en del. Mest troligt beror det dock på att hon sväljer massa luft samtidigt. Efter amningen så får hon dessutom ganska mycket mat via sonden, så nu försöker vi amma ordentligt innan och sen minska lite på mängden i sonden. Det svåra är dock att veta att hon får i sig tillräckligt.

Jag tyckte ju typ att enklast vore att bara amma och så märker man om hon är hungrig, men så enkelt är det tydligen inte. Prematurer i den här veckan förstår inte alltid att de är hungriga vilket kan göra att de inte orkar amma tillräckligt (de somnar typ av utmattning och inte av mättnad) och så börjar de gå ner i vikt. Men om hon fortsätter vara så här duktig och fortsätter att gå upp i vikt, trots att vi minskar på maten i sonden. Så ska vi nog snart prova att inte tilläggs mata i sonden.

Idag kommer nog Manne och hälsar på Skruttan och mig en snabbis. Blir trevligt med sällskap en liten stund, då Peter är och jobbar idag. Sen i eftermiddag ska vi få göra lite tassavtryck och efter det blir det premiär bad för Skruttan, då färgen kunde klibba ordentligt. 

5 kommentarer:

  1. Va skönt för er! Hoppas ni får komma hem snart! Blev jätteglad när jag såg din kommentar idag, har saknat dig och dina kommentarer
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går på rätt håll! :)

    Ja, det tyget finns i flera olika färger. Min syster undrade vilken färg jag gillade bäst, tror hon funderar på att sy något till Plutten ;)

    SvaraRadera
  3. Vi har också väldigt mycket grönt... Men jag har snurrat in på turkost nu :) Och gult!

    SvaraRadera
  4. Haha! Det vore bra om jag fick nått städat här hemma först ;-) Vet inte vad det är för fel på mig men jag kommer aldrig igång och när jag väl kommer igång så är det så här dags på dygnet!

    Du ska inte ha dåligt samvete för det! Du har ju fullt upp med den lilla nu och det förstår man =)

    Vad ska hon heta förresten?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att det går så bra för er!! Hon är verkligen jättefin, och mkt hår har hon!!! :)

    SvaraRadera