fredag 10 december 2010

Det här med barnvagn

Vi började för några dagar sen att diskutera vilken barnvagn vi ska välja. Har inte varit iväg och tittat/provkört några ännu. Däremot har jag kikat runt massor på nätet, hört mig för och läst massa tester.

De krav vi har på vagnen är att:
-den ska vara säker och stabil
-rejäl men inte snortung
-4 fasta hjul (alltså inga små rörliga saker) vi bor trots allt i Norrland, där det är snö typ 6 månader om året
-lättkörd (även i snömodd)

Har som sagt kollat runt en del på nätet och den vagn som jag tycker verkar vara bäst är Kronan Duovagn.

Den har fått betyget 23/25 av Smartson (Emmaljunga City cross fick 20/25 i samma test). Den fick även utmärkelsen "Bäst i test 2010" av Föräldrar och barns barnvagnstest. Den fick dock kritik av konsumentverket, bl a för bromsarna. De har dock åtgärdat problemen och om man t. ex köper en begagnad Kronan duovagn, så kan man gå in på hemsidan och kolla upp vilka delar som är ändrade och få hem nya säkra delar.

De har dessutom ett riktigt bra duovagnspaket för 6495:-, innehållande: Chassi, liggdel, sittdel, åkpåse, skötväska (+termosväska), regnskydd för liggdel, regnskydd för sittdel, insektsnät och hjulskydd. Vill man köpa bara duovagnen, så kostar den 5495:-.

Dessutom har vagnen andra smarta grejer så som: pump till däcken, ringklocka, bärhandtag och en jättesmart varukorg (stor med höga kanter, men vikbar så att man lätt får i och ur saker).
Det negativa är att man endast kan köpa vagnen via hemsidan eller i deras butik i Täby. Jag ska försöka ta mig ner till Sthlm någon gång i januari, då ska jag försöka passa på att provköra lite.

Måste dock säga att de var väldigt trevliga när man ringde till dem och ställde en halv miljard frågor om vagnen. Pratade med dem igår och de erbjöd sig även att skicka upp färg- och tygprover, vilket jag tackade ja till. Fick dem idag, så de var riktigt snabba.

Vill man läsa mer om den här eller andra barnvagnar så rekommenderar jag Barnvagnsbloggen

4 kommentarer:

  1. Kan varmt rekommendera Emmaljunga City Cross. Det är den vi har och den är kanon i snömodden!! =) Kram

    SvaraRadera
  2. Heeeej! Vi har nästan helt bestämt oss för en Emmaljunga City Cross med quadrolift. Våra kompisar har en sedan några år och är väldigt nöjda.:) Men man vet aldrig. Kram kram

    SvaraRadera
  3. vi har en emmaljunga citycross och den är toppen! vi har citykorg. den tar sej fram super i snön, inga problem alls :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Hitta din blogg när jag kikade runt lite bland andra bloggar.. Såg att du letade barnvagn och måste säga att vår Akta Graco Freya är jättebra. Den fungerar utmärkt i snön, det som är negativt med den är att den är stor och tung att få in i bilen. Alla vagnar har ju nästan något som är fel. Så en helt felfri vagn kan man nog inte hitta. / Sofia

    SvaraRadera