söndag 26 december 2010

Sjätte månaden och alltså mindre än hälften kvar..

Kan inte riktigt fatta det. Tiden går så sjukt fort. Känns iof som att jag säger det i varje inlägg, men tiden går så sjukt fort att jag inte riktigt hinner med.

Magen växer för fullt, har inte riktigt vant mig vid det ännu. Förhoppningsvis ska jag väl hinna(läs: orka) lägga upp nya magbilder från v.16-21 nu i veckan.

Idag kom vi hem från julfirandet i Överkalix hos svärföräldrarna och ikväll har jag suttit och läst om och tittat på olika alternativ till golv i lägenheten. Fan va svårt det är. Golvet ska ju vara snyggt, lättstädat och gärna tåligt. Jag skulle gärna ha samma golv i hela lägenheten, då det är snyggast. Men kanske inte så praktiskt med parkett i hall och kök. Så där bör man kanske välja laminat eller plast-/gummimatta. Då kanske man borde ha laminat i hela lägenheten? Men samtidigt, parkett är snyggare och även om parkett slits mycket i kök och hall, så har man ju faktiskt möjlighet att slipa om dem ett par gånger. Frågan är bara hur snabbt det slits..

Imorrn blir det till att fara på Byggmax och kolla på olika alternativ. Sen så måste jag nån dag även boka in köksplanering på Kvik. Ballingslöv bör dessutom höra av sig snart med sitt förslag. Blir intressant att se hur de löser köket.



Vecka 21

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar