lördag 18 december 2010

Fullt ös medvetslös

Har haft det fullt upp senaste tiden. Insåg idag att vi gått in i v.20, helt sjukt vad fort tiden går. Har sen sist lyckats hitta en ny vinterjacka att växa i :) Kutade omkring hur länge som helst påstan och insåg att det inte finns så mycket att välja på. Blev dock en ganska snygg en från Åhléns.
Tänkte att jag skulle köpa 2 storlekar för stor, så att den förhoppningsvis räcker hela vintern. Men typiskt nog så fanns inte XL i Umeå, utan närmaste fanns i Lycksele. Frågade dock en klasskompis när han skulle till Umeå nästa gång och det visade sig att han skulle komma hit i fredags(det här var i torsdags), så han köpte den till mig och levererade den till Umeå åt mig. Jättesnällt!!

Sen resten av fredagen så har jag suttit och ritat om vårat kök i IKEA's köksplanerare. Har testat en hel del olika lösningar, men ingen som blir riktigt bra. Dels pga köket är så trångt att alla rekommendationer inte funkar (typ 40 cm bänkyta på var sin sida om spis, 80 cm mellan diskbänk o spis, 51 cm mellan bänkskiva och överskåp mm). Lite irriterande. Så idag begav vi oss först till Kvik, med en ritning med mått på vårt kök, tyvärr var killen ensam i butiken, så vi måste boka en tid för att få det uppritat.
Bestämde oss för att fara till Ballingslöv (trots att de är svindyra) o be dem rita upp ett alternativ till oss. Tyvärr så ritade de inte upp på en gång, men han trodde att han skulle ha ett alternativ klart till mellandagarna varje fall. Om inte annat så kan man ju se vad de har för möjliga lösningar för vårt lilla skitkök. Han var dock väldigt impad över att jag hade ritat en 3D-ritning på vårat kök, vi var tydligen de första som hade en tydlig ritning med oss. Han berättade om folk som kom med en ritningar på kök bestående av några streck typ o de allra flesta glömde måtten på djupet o sånt. Kul att nån blev glad :)
Anledningen jag ritade i 3D-var dels för att jag tycker det blir otydligt annars. Sen så har vi nå jäkla halvt om halvt inbyggda rör som går uppe vid taket, som gör att köksskåpen inte kan gå hela vägen upp. Inte så lätt att få med det på en 2D ritning.

Det är egentligen vad jag sysslat med nu fredag och lördag. Tidigare i veckan var det c-uppsatsen som gällde. Blir till att fortsätta med den på måndag igen, snart dags att lämna in.

Just det, jag vill ju gärna planera. Helst hade jag velat veta exakt vilka grejer mamma har hemma som vi kan ta till bebisen. Hur mycket kläder som finns i vilka storlekar o så vidare. Mamma blir lite less på mig :) Hon tycker att jag planerar för mycket, men jag vill ha koll. För jag inser att tiden kommer gå fort nu, speciellt när det kommer vara massa skola och renovering i lägenheten. Det kommer bara säga svosch så är bebis här.

Hur som helst, fick reda på att vi inte behöver köpa:

-Vagga (2st, en som morfar byggt till mig och en annan)
-Bröstpump
-Tripp-trapp-trull stol
-Babymonitor/barnvakts-grej
-Massa bebiskläder (mest tjejkläder dock)
-ev. en graviditetskudde/amningskudde (en stor)
-babysitter
-gåstol
-babygym (2st)
-babyskydd
-åkpåse (2st en i dun och en i tyg)

Det var allt jag kom på nu, men tror det var lite mer prylar t o m. Dock behövs ju inte allt, speciellt inte i början, men skönt att veta att man har dom sakerna varje fall.

Dessutom har mamma köpt en barnmatsmixer till oss i julklapp. Det är bra, jag tänkte försöka få tag på en magic bullit tv-shop grej, men de går inte att få tag på. Men den här blir nog minst lika bra.

1 kommentar:

  1. Jag rekommenderar en Antilop stol från ikea som första stol till bebisen.. Ebba satt inte bra som bebis i tripp trappen utan den funkar bättre när dom blir lite äldre. Antilopstolen är inte den snyggaste men fruktansvärt praktisk och kostar bara 129:- :-)

    SvaraRadera