fredag 4 mars 2011

Det som kändes så bra igår..

..känns rent fördjävligt idag.

Min barnmorska sa nån gång för länge sen att foglossningen eventuellt kan bli bättre vid v.30. Igår satte jag kroppen på prov. Hade KOLIK-dag i skolan hela dagen. Alltså massa kommunikationsövningar och rollspel tillsammans med läkarstudenter termin 11 och andra sjuksköterskestudenter i termin 6. Mycket sitta blev det och det blev ändå endel gå under lunchen. På eftermiddagen och kvällen så hade jag ont, men inte extremont som i förra helgen t.ex. Kändes jättebra och imorse funderade jag t o m på om foglossningen började bli bättre.

Hade en telefontid med min läkare vid halv nio imorse. Då kändes det bra, men då hade jag och andra sidan inte gått nåt (mer än runt i lägenheten) och till busshållplatsen typ 50 meter bort. Så jag sa till henne att jag skulle testa att ha praktik under nästa vecka och se hur det går och så bokade vi in en tid onsdagen den 16:e. Kändes jättepositivt och jag såg mig själv i tankarna klara av hela praktiken utan att ha alltför ont.

Gick sen av bussen och fick gå en liten bit till öbacka mottagningen. Började få lite ont på vägen dit. Väl  där fick jag prata med en sjukgymnast och berätta var jag har besvär och så. Känner under samtalet att jag har ganska ont, men tänker inte så mycket på det. Sen så är det dags för undersökning och lite övningar för att se vad som gör ont. Ställer mig upp och har jäkligt ont. Får gå med pyttepytte steg till nästa rum där vi ska vara och jag inser då att dagen kommer bli hemsk.

Får göra lite rörelser varje fall och hon säger att de rörelser som inte funkar riktigt är typiskt för de smärtor jag har. Först bad hon mig t. ex luta mig framåt och sätta händerna i golvet. Det gick bra, gjorde inte så ont (enda onda är de smärtor jag har även i vila), vilket stämde bra då den övningen brukar göra ont om man har ont i ryggsidan. Sen bad hon mig ställa mig på ett ben och dra upp knät mot magen. Jag kan inte ens lyfta på foten för att ta av strumpan eller dra på mig trosor/byxor eller ta på skor. Detta var typiskt då man har ont i blygdbenet och ljumskarna.

Därefter så kände hon på olika delar av bäckenet, på blygdbenet kände hon en glipa och det är därför jag har så jäklaont. Efter det fick jag testa 3 olika stabiliseringsövningar som jag ska göra hemma minst 2 ggr om dagen. Sen så satte hon lite nålar och stimulerade lite, fick ligga i ca 15 min och vila innan hon sen tog bort nålarna. Nästa gång blir det många fler nålar och mycket längre tid. Hade en nål på foten och ett gäng i svanken. Hoppas att det funkar, hon sa dock att jag inte ska räkna med att bli bra, men att jag mest troligt blir bättre (brukar lindra hos 7 av 10 med foglossning). Så har hittills 6 nya besök inbokade de närmaste 3 veckorna. Det här kommer bli dyrt, varje besök kostar 300 kr och det går inte på frikortet. Dagens besök kostade 375 kr. Det är dock värt det om jag kan slippa den här smärtan.

Efter detta gick jag med mina pyttepyttesteg till bussen. Har sjukt ont nu och att klara av praktiken är omöjligt om det fortsätter så här. Har ringt till vårdcentralen igen. De ska ringa tillbaka efter 13 nån gång. Måste få prata med min läkare igen, för det kommer inte fungera med praktiken. Problemet insåg jag är att besöket vi bokade in är inte förrän 16 mars (pga att läkaren skulle vara borta hela nästa vecka), vilket innebär att det är mer än 1,5 vecka tills dess och jag kan bara sjukskriva mig själv i 1 vecka. Vill inte ha massa strul med FK och CSN. Borde ha bokat telefontiden till i eftermiddag, då hade jag vetat hur jag mådde. Det är ju nästan alltid ganska bra första timman på morgonen. Fan.

Ligger på soffan nu och känner mig ruskigt trött. Ska dock försöka plugga lite. Har massor att plugga egentligen, men svårt att få det gjort. Svårt att koncentrera sig när man har ont hela tiden, måste dessutom byta ställning hela tiden...  

5 kommentarer:

  1. Sv: Ja jag såg en gång att det nästan var 100 dagar mellan oss. Långt det känns! :P

    Tråkigt att du har så ont!! Hoppas att nålarna kommer hjälpa så du blir lite bättre. Tråkigt om man inte kan röra sig alls för man har så ont. :(

    SvaraRadera
  2. Shiiit, har du såna besvär alltså? din stackare..

    Du får hålla mig uppdaterad om Alvilda, vill höra hur de har gått och hur de går efteråt, om hon har jätte ont och så.. Kan vara bra och veta faktiskt, så man kan förbereda sig! Hoppas hon blir bättre efteråt!

    SvaraRadera
  3. Sv: Usch, hoppas verkligen man inte får cancer. en del säger ju att det brukar hoppa över en generation men då betyder det att Love ev kan få det. Och det vill jag INTE! :(

    Ja, den är gosig och Love tycker det med. :)
    Ja, gör så att du går kursen först. jag frågade och pratade mycket med min kollega som har en dotter på 2 år innan så man fick höra lite hur hon kände/tänkte om sin förlossning. Och även mina andra kollegor även om deras barn är gamla nu.

    Hoppas du har mindre ont imorgon!! Du får vila mycket. Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja de är ju inte så smickrande direkt! :P Men tänkte att de kanske är sköna när man är stor och tjock. Inga resårer som trycker. Lite svårt att gå på toa bara har vi kommmit fram till! ;) De kostar mellan 1400-2500 kr. Alldeles för mkt tyckte jag!

    Foglossningar lät inte alls roligt!!! Klart man måste få klaga ibland. Kan vara bra medicin! :) Men hoppas det blir bättre alt. att tiden går superfort och bebisen kommer lite innan bf! Kram

    SvaraRadera
  5. Sv: Det var jättefint! Var så mkt. Hela himlen blev grön. Åt hallon med kesella vanilj. Är jättegott! 'Sesam' brukar äta kesella med apelsin eller andra frukter, det ska jag prova nästa gång!

    SvaraRadera