lördag 26 mars 2011

v.34

Idag gick vi in i v.34, alltså bara 6 veckor kvar! Tiden går faktiskt ganska fort och det är jag glad för.
______________________________________________________

Du är på dag 232 av 280. (82,9%).
Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 0 fulla dagar (v33+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 13 maj 2011
Du har 48 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 34: 26 mar - 1 apr 2011

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.
_____________________________________________________

Idag har vi lagt golv i hallen, dock inte riktigt klara ännu. Tar sån himla tid att lägga nu i och med att vi limmar alla skarvar också för att få det vattentätt. Men inte mycket kvar, men det sparar vi till imorrn. Karln vill se på hockeyn nu istället för att lägga. Nästan så att jag ångrar att vi la parkett i de andra rummen. Det här golvet bör skitfint och jag önskar att vi lagt in det i alla rum, men men knappast så att vi orkar göra om 3 sovrum :P

Hoppas dessutom att jag får kallelsen till tillväxtultraljudet på måndag +kallelsen till glukosbelastningen. Skulle vara skönt att veta när det blir av, så att man kan planera lite. På tisdag blir det yoga (flyttad från torsdag till tisdag) och efteråt ska vi tjejer gå och fika tillsammans. Blir trevligt! På onsdag är det dessutom dags för en lunchfika med de andra vårbebis-mammorna. Nu är det t o m flera som har fått bebis, kanske man kan få snusa lite på nån :)

3 kommentarer:

  1. Snart är det dags för dig =)

    Lite sent svar ;-)
    Koppan vid ögat verkar inte störa honom så mycket som jag trodde att han skulle göra. Värst är nog stjärten och runt munnen men nu baddar jag med kamomilte som BVC rekommenderade.

    Vi förlovade oss efter 3 år och sen tog det ytterligare 1½år innan vi gifte oss och nu har vi varit gifta i 1½ år =)
    Känns skönt att höra att det inte är min karl som är så där! Koffe lugnade ner sig lite när Conny föddes men nu börjar han trappa upp igen! Så jag vet inte vad vi ska göra med dom!

    SvaraRadera
  2. När jag plussade var jag helt säker att det var en liten tjej där inne. Sambon och precis alla andra tror på en kille. INGEN tror det är en tjej. Vet inte om det är därför jag blivit påverkad och nu tror på kille! :P Känns lika roligt vilket som. :)

    SvaraRadera
  3. Bara 6 vekor, inte mycket alls! :D

    Sv: Gimp är min bästa vän. Kommer inte sluta med det. Jag gjorde en polisanmälan i torsdags kväll. Lika bra ifall det skulle ske igen eller någon annan råkar ut för det.

    Blir nog elefantbody imorgon. :) Jo, prata med varann måste man. Och när barnet har kommit så har man mycket att prata om på dey planet. ätt att glömma bort sig själv dock. Men det är bara att jobba på det. :)

    SvaraRadera