onsdag 2 mars 2011

Förlossningsbrev?

Har börjat fundera ganska mycket på förlossningen. En hel drös med funderingar, rädslor och önskemål har börjat snurra i huvudet. Tänkte att jag skulle skriva ner dem så att jag inte glömmer bort något sen. Den här listan kommer säkert att ändras längre fram, men det är såhär det känns just nu.

Önskemål
-I första hand försöka klara mig på psykoprofylax, TENS, lustgas och akupunktur som smärtlindring (vill undvika epidural/spinal om möjligt).
-Vill gärna få råd, tips och guidning för att underlätta/lindra/snabba på förlossningen och jag vill även få respons så att jag vet att jag gör rätt.
-Vill undvika kejsarsnitt, om det inte är fara för barnets liv. 
-Vi vill själva titta efter vilket kön blev.
-Vill att Peter får följa med om det händer något med barnet och de behöver gå iväg med barnet.
-Vill att Peter ska få stöd så att han vågar klippa navelsträngen.
-Vill få lavemang före.
-Vill att Peter får stanna kvar med mig över natten och gärna att vi får ett eget rum.

Rädslor
-Att amningen inte kommer fungera och att det blir en stress över detta som gör att det strular ännu mer.
-Att inte knyta an till barnet/få en förlossningsdepression.
-Att Peter svimmar och inte kan ge mig det stöd jag behöver. Vill absolut inte gå igenom det helt ensam utan stöd.
-Att spricka.
-Att förlossningen blir lång och utdragen och att jag inte står ut med smärtan.


Det här är det jag kommit på hittills, ganska mycket egentligen :)
Vet dock inte vad man brukar skriva i ett förlossningsbrev, utan nu har jag mest skrivit ner sånt som jag funderat på och oroat mig för. Är dessutom ute i väldigt god tid, men jag ville skriva ner det medan jag kommer ihåg det.. Är rädd att jag ska missa något.

Har nu börjat inse att det bara är 10 veckor kvar, vilket inte är så mycket egentligen. Speciellt inte när jag tänker göra vad som helst för att få ut bebis några veckor tidigare :P

4 kommentarer:

  1. tycker det låter som du fått ihop ett jättebra förlossningsbrev, det är ju ninte lätt att veta "hur" man ska skriva men det kan nog se ut lite hur som helst :) själv hann jag aldrig skriva nåt, hihi, och det behövdes ju inte heller som du förstår... :P

    (Förresten, ja panikslagen kan man nog säga att jag också var där i badrummet, haha, men samtidigt har man ju inte så mycket val än att klara av situationen ;))
    kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få börja på brevet! Känns det nervöst? :)

    SvaraRadera
  3. Sv: Tack! Det kommer nog komma lite fler bilder då och då. :)

    Jag har oxå börjat fundera på vad man ska skriva. Jag vet knappt hur jag vill ha det. :S
    Men jag fick ngr tips från dig nu i alla fall ;)

    SvaraRadera
  4. Lavemang behövde inte jag, det tryckte på ändå på dagen så jag var tömd när förlossningen var. :)
    Sen när du ligger där så bryr du dig inte om sånt ändå. Jag var också nojjig över det innan och var även rädd för att spricka. Men det kändes inte heller något. Fick sys lite men det läkte fort och bra.

    Tycker det är jättebra att du skriver ner dina tankar. Du kan fundera på hur du vill att omgivningen ska vara. Lugn & tyst eller vill du ha musik att lyssna på osv.

    Sv: Jo, jag har förstått det på de som har haft foglossning. Hoppas du får bukt med det även om det svider i plånkan.

    SvaraRadera